02-06-2023
Blog
Wszystko co musisz wiedzieć o Google DSA, czyli dynamiczne reklamy w wyszukiwarce
Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce to rodzaj reklam tekstowych jakie generowane są w sposób dynamiczny przez wyszukiwarkę Google. Przeczytaj poniższy poradnik, poznaj ich wady i zalety, a następnie przekonaj się czy warto je wykorzystać.
Reklamy dynamiczne (DSA) – czym są?
Zastanawiasz się, czym są reklamy dynamiczne? Otóż, w porównaniu do klasycznych reklam tekstowych nie wykorzystują fraz i słów kluczowych ustawianych ręcznie w panelu Google Ads. W zamian za to, w sposób automatyczny dostosowują treść reklamy do konkretnego zapytania, jakie wprowadzone jest przez internautę oraz do zawartości Twojej witryny.
Co istotne? W tego typu reklamach nie tworzy się nagłówków samodzielnie. Są one tworzone przez wyszukiwarkę Google, która dokonuje analizy informacji dostępnych na Twojej stronie oraz reaguje na hasła wpisywane przez użytkowników.
Wady i zalety reklam dynamicznych
Zalety:
- są łatwe do stworzenia – projektując reklamę dynamiczną, musisz przygotować wyłącznie 2 teksty reklamowe. Za całą resztę odpowiedzialny jest Google, dzięki czemu zajmuje to tylko kilka minut. Z kolei, stworzenie standardowej reklamy tekstowej zajmie Ci więcej czasu, ponieważ musisz stworzyć nie tylko nagłówki, ale również teksty reklam, a także zastosować odpowiednie frazy i słowa kluczowe
- inne podejście do fraz kluczowych – reklama dynamiczna (DSA) pozwala kierować reklamę na nowe słowa kluczowe, które nie zostały użyte w standardowej reklamie. Jeśli posiadasz duży biznes e-commerce i oferujesz Klientom wiele produktów, z pewnością trudno jest wspomnieć o wszystkich w klasycznej reklamie tekstowej z zastosowaniem słów kluczowych. W tym przypadku reklama DSA będzie świetnym rozwiązaniem, bowiem w sposób automatyczny reaguje na wyszukiwania internautów, generuje właściwe nagłówki oraz wyświetla reklamy
Wady:
- brak całkowitej kontroli – w reklamie dynamicznej hasła zbierane są w sposób automatyczny z witryny, poprzez co nie masz pełnej kontroli nad tym na jakie frazy będzie wyświetlała się Twoja reklama. W związku z tym, konieczne jest stworzenie specjalnej listy wykluczających fraz kluczowych oraz regularny monitoring wyszukiwanych haseł
- nagłówki niedopasowane do reklamy – choć dynamiczne nagłówki wykorzystywane w reklamach mogą być pomocne dla internautów, jednak należy pamiętać, że z powodu tego, iż są generowane automatycznie może dojść do sytuacji, w której nagłówek nie będzie dobrze dopasowany do tekstu Twojej reklamy. Można temu zapobiec, poprzez odpowiednią konfigurację i optymalizację strony www
Cele dynamiczne
Wśród dynamicznych celów, które wskazują w jakich przypadkach będzie wyświetlać się Twoja reklama można wyróżnić:
- kategorie zalecane dla strony internetowej
- konkretne strony www
- wszystkie witryny
Tworzenie kampanii DSA krok po kroku
Projektowanie kampanii reklam dynamicznych rozpoczyna się tak samo, jak podczas tworzenia każdej innej kampanii w Google Ads:
- jako pierwsze należy nacisnąć niebieski plus, wybierając „Utwórz kampanię”
- następnie należy wybrać cel kampanii np. ruch na stronie internetowej lub sprzedaż
- kolejny krok to wybór typu kampanii oraz określenie maksymalnego budżetu dziennego, wybór strategii ustalania stawek np. maksymalizacja liczby konwersji
- następnie konieczne jest dostosowanie ustawień kampanii (wybór sieci wyszukiwania, lokalizacji języka, segmentów odbiorców najbardziej dopasowanych do usług, które oferujesz). Co więcej? Możesz również wybrać więcej ustawień i podać datę rozpoczęcia oraz zakończenia kampanii
- kolejny etap to tworzenie grup reklam dynamicznych – należy kliknąć niebieski przycisk „Utwórz grupę reklam” a następnie „Grupa reklam dynamicznych”
- należy pamiętać, że w reklamach DSA zamiast fraz i słów kluczowych do wybrania masz cele dynamiczne, które ustalają w jakim przypadku Twoja reklama będzie się wyświetlać
- kolejny krok to tworzenie reklam dynamicznych – nie jest to zadanie skomplikowane, bowiem wystarczy wpisać tylko 2 teksty reklamy. Każdy z nich może zawierać taką samą ilość znaków jak w standardowej kampanii tekstowej, czyli 80. Z kolei, nagłówki generowane są w dynamicznie przez Google
- następnym etapem jest dodanie rozszerzeń reklam. Możesz je ustawić tak jak w standardowej kampanii tekstowej
- ostatni krok to sprawdzenie wszystkich wcześniej dodanych ustawień. Jeżeli wszystko jest tak jak być powinno, kliknij „Opublikuj kampanię”
- i gotowe – tym sposobem stworzyłeś swoją kampanię z grupą reklam dynamicznych
Optymalizacja kampanii zawierających reklamy dynamiczne
Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby Twoje reklamy DSA były skuteczne?
- wykluczające słowa kluczowe – dzięki nim możesz znacząco zmniejszyć koszty posiadania reklam dynamicznych
- optymalizacja witryny – pamiętaj, że reklamy dynamiczne opierają się na Twojej stronie internetowej, dlatego istotne jest, aby zarówno tytuł, jak i opisy były odpowiednio z optymalizowane
- wykluczenia stron – możesz je wykluczyć zarówno na poziomie całej kampanii, jak i grupy reklam. Zalecanym rozwiązaniem jest wykluczenie takich podstron jak: O nas, regulamin lub blog
- dostosowanie stawek – ustalenie wysokości poszczególnych stawek jest tak samo istotne przy reklamach dynamicznych, jak i przy standardowych. Pamiętaj, aby dostosowywać stawki pod odbiorców, lokalizację, harmonogram lub urządzenia
- testowanie nowych treści reklamowych – raz na jakiś czas zaleca się wykonywanie testów sprawdzających, czy inne treści opisu nie sprawdzą się lepiej
Reklamy dynamiczne DSA sprawdzą się idealnie, szczególnie w przypadku firm e-commerce, które posiadają na swojej stronie internetowej wiele produktów. To świetny sposób, który pomaga reklamować te elementy oferty, o których nie mogłeś wspomnieć w standardowej reklamie. Co więcej? Tego typu reklamy są również rekomendowane w przypadku mniejszych firm B2B i B2C, zwłaszcza na początku działań reklamowych.