Platforma B2B – co to jest?
B2B oznacza skrót od angielskich słów „business to business”, co z kolei oznacza relacje między dwoma firmami, w przeciwieństwie do B2C „business to client”, gdzie chodzi o relacje firmy z klientami indywidualnymi. Obecnie, w dobie szybkiego rozwoju internetu sprzedaż B2B rozwija się bardzo dynamicznie, w tym również w internecie. Prościej mówiąc, platforma B2B to hurtownia internetowa, czyli narzędzie, które dedykowane jest przede wszystkim do dokonywania transakcji handlowych między dwoma firmami, za pośrednictwem sieci.
B2B zdecydowanie wygrywa z klasycznymi formami sprzedaży wygodą nie tylko dla sprzedawcy, ale również dla kupującego. Jej bardzo dużą zaletą jest również możliwość automatyzacji procesów działań oraz dostępność 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, bez konieczności angażowania obsługi w tym czasie. Co więcej? Hurtownia internetowa pozwala też na częściowe zmniejszenie kosztów pracy ludzi do obsługi Klienta.
Jeśli chodzi o B2B, z reguły ma miejsce sprzedaż dla mniejszej ilości Klientów przy mniejszej ilości zamówień niż w przypadku B2C. Jednak każde zamówienie zawiera większą ilość produktów i posiada większą wartość. Sam handel B2B najczęściej oparty jest na powtarzalnych zamówieniach jakie składane są cyklicznie. Należy zaznaczyć, iż w przypadku B2B często dostęp do zakupów po cenach hurtowych bądź do zakupu ogólnego jest specjalnie ograniczony przez sprzedającego dla wybranych użytkowników m.in. dla firm lub użytkowników, którzy posiadają zarejestrowane i zatwierdzone konto.
Właśnie dlatego sprzedający musi mieć możliwość sprawdzania Klienta, zanim uzyska on pełen dostęp do hurtowni. Często klienci B2B zostają podzieleni na grupy – każda z tych grup może mieć prawo dokonywania zakupów na innych warunkach oraz w innej cenie. W związku z powyższym, platforma jaką jest B2B musi posiadać możliwość wyświetlania innej ceny produktów każdej z tych grup internautów. Ponadto, hurtownie często pokazują użytkownikom dwie ceny produktów, czyli netto i brutto.
Warto również zwrócić uwagę na proces zakupu, dostawy i płatności, bowiem w przypadku B2B z reguły wygląda on zupełnie odwrotnie i może być bardziej złożony, niż w przypadku transakcji zachodzących w modelu B2C. Hurtownie najczęściej pozwalają Klientom wyszukiwać oraz dodawać do koszyka produkty po ich kodzie. Należy zaznaczyć, iż wiele hurtowni internetowych wprowadza również limity kwotowe – innymi słowy, zamówienie musi posiadać jakąś ustaloną minimalną kwotę, aby mogło być złożone. Poza standardowym zakupem dostępnego towaru hurtownie internetowe umożliwiają również złożenie zamówienia na towary, które są niedostępne w danej chwili w magazynie.
Warunki dostawy w modelu B2B mogą zostać uzgadniane w sposób indywidualny, a cena dostarczenia każdego zamówienia do nabywcy może być inna. Co ciekawe, poza formami płatności jakie dostępne są w każdym sklepie online B2C, hurtownia internetowa daje swoim kontrahentom możliwość płatności po terminie dostawy.
Wyżej wymienione różnice sprawiają, że wybór platformy sprzedażowej dla B2B może zależeć od całkiem innych kryteriów, niż dla B2C. Prościej mówiąc, wydajna i skutecznie działająca hurtownia online często musi posiadać różnego rodzaju dodatkowe rozwiązania, które nie zawsze są potrzebne w przypadku sprzedaży detalicznej. Dlatego projektując taką hurtownię, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na sposób wyszukiwania dla Klientów B2B, dodawania produktów do koszyka oraz ich zamawiania. Czynniki takie jak efekty wizualne, czy atrakcyjna prezentacja produktów stają się mniej ważne.
Choć ostateczny wybór rozwiązań, które mają być wykorzystane w danej hurtowni internetowej musi być przede wszystkim dopasowany indywidualnie do branży oraz potrzeb biznesu, jednak istotne jest, aby wybrana platforma nie stanowiła hamulca dla rozwoju sprzedaży oraz potrafiła dostarczać niezbędne funkcjonalności.