Long tail w pozycjonowaniu, czyli czym jest długi ogon i jak się go stosuje?

Long tail w pozycjonowaniu czyli czym jest dlugi ogon i jak sie go stosuje

Long tail w pozycjonowaniu, czyli czym jest długi ogon i jak się go stosuje?

Oczywistą rzeczą jest, iż właściciele sklepów internetowych chcą promować własne strony w taki sposób, aby były odwiedzane przez jak największą liczbę odbiorców. Świetną metodą na pozyskanie ruchu jest zdobycie wysokich pozycji w rankingu Google. Jednak, aby było to możliwe, niezbędne jest wdrożenie dobrze opracowanej i kompleksowej strategii takiej jak np. long tail SEO, czyli pozycjonowania na długi ogon.

Long tail – co to właściwie jest?

Prostym językiem mówiąc, długi ogon oznacza frazę składającą się co najmniej z 3 lub 4 słów, która wyraźnie wskazuje na specyficzne i sprecyzowane cechy zapytania potencjalnego Klienta. Poza tym, fraza długiego ogona dostarcza więcej danych o jego potrzebach oraz pożądanych przez niego cechach danego produktu bądź usługi. Długim ogonem nazywane są frazy bardziej rozbudowane, a tym samym bardziej oryginalne i unikalne.

Pozycjonowanie long tail – przykłady słów kluczowych

Przykłady fraz long tail to:

  • prezent na 50 urodziny dla mamy
  • ozdoby do ogrodu na wiosnę
  • mieszkanie na sprzedaż Warszawa Ursynów
  • biały telefon Samsung Galaxy A50
  • modne meble do małej kuchni

Cechą, która wyróżnia frazy long tail jest ścisłe dopasowanie oraz zawartość kilku słów. Niestety, ale ze względu na stopień skomplikowania, istnieje duże ryzyko, że witryna nie została we właściwy sposób wypozycjonowana na te określenia. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest właśnie pozycjonowanie na długi ogon, które pozwala wykorzystać mniej popularne słowa, aby zdobyć wysokie pozycje, budować widoczność oraz pozyskiwać ruch.

Należy jednak pamiętać, że aby móc wdrożyć wyrażenia typu long tail w obrębie strony internetowej niezbędne jest przygotowanie odpowiednich treści z myślą o odbiorcach. Innymi słowy, chodzi tutaj o merytoryczny, wartościowy i atrakcyjny content. Reasumując, pozycjonowanie na długi ogon przynosi wiele korzyści nie tylko dla strony internetowej, ale również dla użytkowników.

Długi ogon – dlaczego warto go używać?

Jak już wspomnieliśmy odbiorca, który wpisuje w Google określone zapytania znajduje się najczęściej już na samym końcu procesu zakupowego. W związku z tym, dotrzesz do zdecydowanego odbiorcy, który jest już nastawiony na zakup, a tym samym zwiększysz współczynnik konwersji.

Co istotne? Nawet jeżeli Twoja fraza z długiego ogona nie wyświetli się użytkownikowi w całości w wynikach wyszukiwania, jednak przeczyta ją wyszukiwarka oraz zanotuje w swoich bazach danych. Tym sposobem przekażesz Google więcej informacji, które wpłyną pozytywnie na wysokie pozycje, które osiągniesz po wpisaniu właściwych fraz.

Ponadto pozycjonowanie long tail jest z reguły tańsze w wykonaniu oraz wymaga mniejszego nakładu pracy. Na własnej stronie internetowej nie potrzebujesz posiadać rozbudowanej treści, która jest wymagana w przypadku bardziej konkurencyjnych fraz. Tym samym, pozycjonowanie jest znacznie szybsze. Mniejsza konkurencyjność fraz z długiego ogona wpływa pozytywnie również na stabilność uzyskanej przez Ciebie pozycji w Google.

pozycjonowanie long tail

Kiedy pozycjonowanie long tail przynosi efekty?

Bardzo dużą zaletą strategii pozycjonowania long tail jest fakt, iż tego rodzaju pozycjonowanie zawsze przynosi efekty pod warunkiem, że całość została poprawnie wdrożona. To sprawdzony sposób na pozycjonowanie praktycznie każdej witryny, niezależnie od jej charakterystyki. Właśnie z tego powodu wielu ekspertów SEO przypomina, że ogromne znaczenie ma tworzenie wartościowych i merytorycznych treści. Content stanowi bowiem bogate źródło ruchu, które później może zakończyć się konwersją.

Aby móc lepiej zrozumieć istotę oraz sposób tworzenia wartościowych tekstów, rekomendujemy zapoznanie się z E-A-T. To element wytycznych Search Quality Evaluator Guidelines (skrót odnosi się do słów: Expertise, Authoritativeness oraz Trustworthiness). Jeżeli chodzi o proces, opiera się on na ocenie jakości treści, a także funkcjonalności jakie zawarte są na witrynie. Co więcej? Dokumentacja wyjawia szczegóły związane z tym, w jaki sposób zespół Google sprawdza wiarygodność publikowanych treści. Przewidywalnym jest, iż algorytmy wyszukiwarki działają w dość podobny sposób, w związku z czym zapoznanie się z zasadami E-A-T oraz przestrzeganie wytycznych wpłynie pozytywnie na widoczność witryny w sieci.

Za strony niskiej jakości uznawane są serwisy:

  • zawierające złośliwe oprogramowanie
  • zawierające język nienawiści
  • szkodzące użytkownikom
  • promujące przemoc
  • szerzące dezinformacje

Najważniejsze narzędzia do szukania fraz long tail

Najistotniejszym a zarazem najprostszym sposobem na dowiedzenie się, jakie dokładnie pytania potencjalni Klienci wpisują w wyszukiwarkę Google, jest skorzystanie z narzędzi dedykowanych do wyszukiwania fraz long tail. Najważniejsze z nich to:

  • Senuto
  • Answer The Public
  • Ubersuggest
  • SEMSTORM
  • Ahrefs
  • Surfer SEO
  • Google Ads
  • Mangools

Narzędzia SEO pomagają dobierać konkretne frazy z długim ogonem, których pozycjonowanie będzie skuteczne. Wyświetlają szereg sugestii fraz kluczowych a ich baza jest regularnie aktualizowana. Tym sposobem osoba wdrażająca pozycjonowanie może wybrać wyrażenia odpowiednio dopasowane do własnej strony internetowej, aby następnie wdrożyć je w treści.

Zalety pozycjonowania long tail

Zalety pozycjonowania long tail

Pozycjonowanie na długi ogon to rozwiązanie, które z pewnością sprawdzi się na każdej stronie internetowej. Niezależnie od branży, oferty, czy grupy docelowej zawsze możliwe jest budowanie widoczności na frazy o takiej charakterystyce. Pamiętaj jednak, że aby pozyskać potencjalnego Klienta, warto postawić na sformułowania sprzedażowe. Największe zalety tej strategii to m.in.:

  • możliwość budowania widoczności na słowa o niskiej konkurencyjności
  • szansa na wzrost ruchu organicznego
  • potencjał na konwersję
  • możliwość otrzymania szybszych efektów niż w przypadku pozycjonowania szerokiego
  • budowanie rozpoznawalności w sieci, dzięki widoczności w wyszukiwarce

Reasumując, w oparciu o wyżej wymienione argumenty jasnym się staje, iż stosowanie długiego ogona jest absolutnie konieczne w pozycjonowaniu. Warto przy tym dodać, że stosowanie fraz long tail jest również naturalną odpowiedzią na wpisywane w wyszukiwarkę zapytania, a tym samym jest jakby wyciągnięciem pomocnej dłoni w kierunku Twojego odbiorcy.

Darmowa konsultacja