Jak wykorzystać dane strukturalne (schema) w SEO?

Jak wykorzystać dane strukturalne (schema) w SEO

Jak wykorzystać dane strukturalne (schema) w SEO?

Głównym zadaniem wyszukiwarki Google jest nieustanne katalogowanie setek miliardów informacji w sieci w taki sposób, aby były one przydatne dla jego użytkowników. Roboty, które skanują poszczególne witryny opierają się przede wszystkim na treściach tekstowych. Okazuje się jednak, iż jest możliwość, która może ułatwić im pracę.

O co chodzi konkretnie? Mowa o oznaczeniu określonych elementów strony internetowej przy pomocy danych strukturalnych. To doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu roboty Google znacznie lepiej zrozumieją zawartość danej strony, dzięki czemu nie będą musiały zastanawiać się w jaki sposób wykorzystać daną treść. Czym są dane strukturalne i dlaczego są ważne w strategii SEO? Podpowiadamy poniżej!

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne nazywane również danymi uporządkowanymi to znaczniki, które występują najczęściej w formie kodu HTML, i które opisują poszczególne rodzaje treści na stronie internetowej. Co istotne? To właśnie dzięki nim algorytmy wyszukiwarek mogą zrozumieć, zarówno treść, jak i sens umieszczonych informacji. Ponadto dane strukturalne pozwalają również na wyświetlanie fragmentów rozszerzonych, czyli „Rich snippets” w wynikach wyszukiwania.

Poniżej porównaliśmy dwa wyniki wyszukiwania na to samo zapytanie, które dotyczyło iPhone 13 pro.

Wygląda to następująco:

• Pierwszy z nich nie posiada rich snippets

nie posiada rich snippets

• Z kolei drugi ma za implementowane dane strukturalne

posiada rich snippets

Jeżeli chodzi o drugi wynik, zawiera on rich snippets w postaci właściwości technicznych: gwiazdek, opinii, grafiki, ceny a także stanu magazynowego produktu. Wszystkie wyżej wymienione informacje mogą zostać wyświetlone przez wyszukiwarkę Google właśnie dzięki zastosowaniu danych strukturalnych.

Wykorzystanie schema – jak to wygląda w praktyce?

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów zastosowań danych strukturalnych:

  • oznaczanie danych biznesowych (np. schema.org/organizacja) – dodając schemat firmowy można precyzyjnie określić, zarówno nazwę firmy, jak i adres, numer telefonu, godziny otwarcia oraz inne istotne informacje, które pojawiają się na stronie internetowej. To bardzo dobre rozwiązanie dla wyszukiwarek, bowiem dzięki niemu mogą w łatwiejszy sposób wyświetlać dane o przedsiębiorstwie w wynikach wyszukiwania
  • oznaczenia produktów (np. schema.org/produkt) – dodając schemat produktowy można określić m.in. nazwę danego produktu, opis, elementy graficzne, ceny oraz inne informacje, które ułatwią i pomogą wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość całej strony. W efekcie informacje o produktach będą wyświetlać się efektywniejszy sposób w wynikach wyszukiwania
  • oznaczenie recenzji (np. schema.org/recenzje) – poprzez dodanie schematu recenzji można określić np. autorów recenzji, oceny, daty a także inne informacje, które są cenne dla wyszukiwarek, ponieważ pozwalają im lepiej zrozumieć opinie oraz wyświetlać w wynikach wyszukiwania
  • oznaczanie wydarzeń (np. schema.org/wydarzenie) – poprzez dodanie schematu wydarzeń można precyzyjnie opisać miejsce, daty, opis oraz inne informacje, które dotyczą określonego wydarzenia. To doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu informacje o ważnym wydarzeniu będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania w bardziej bogatszy i atrakcyjniejszy sposób, oddziałując w ten sposób skuteczniej na odbiorców
  • oznaczenie przepisów kulinarnych (np. schema.org/przepis) – dodając schemat przepisu kulinarnego można określić nazwę przepisu, listę poszczególnych składników, czas na przygotowanie dania oraz inne informacje

Dane strukturalne – jakie kategorie można określać w kodzie strony www jako dane strukturalne?

Poniżej prezentujemy wszystkie kategorie, które mogą być określane w kodzie strony internetowej jako dane strukturalne:

dane strukturalne

Jak dodać dane strukturalne na stronie?

Czy wiesz, że istnieje kilka formatów, dzięki którym możliwe jest umieszczenie danych uporządkowanych na stronie internetowej? Poniżej krótko opiszemy trzy podstawowe sposoby implementacji:

  • Mikrodane – jeden z najlepiej zintegrowanych z wyszukiwarką Google formatów danych strukturalnych. W tym przypadku mikrodane są umieszczane bezpośrednio w kodzie HTML strony internetowej. Wygląda to w sposób następujący – przy każdym z ważnych elementów witryny umieszczana jest informacja wskazująca, czym ten element jest. To dane, które stanowią wskazówkę dla robota Google
  • RDFa – Mimo, iż jest to sposób implementacji danych strukturalnych podobny do mikrodanych, jednak w tym przypadku używa się innej składni stworzonej przez WC3. Co więcej? Ten rodzaj rozszerzenia HTML5 współgra również z HTML4, XML, XHTML1 oraz SVG. Warto przy tym zaznaczyć, iż RDFa jest powszechnie stosowany nie tylko w sekcji head, ale również body.
  • JSON-LD – odmiennym sposobem prezentacji danych strukturalnych jest zalecany przez wyszukiwarkę Google format JSON-LD. To oznaczenie JavaScript umieszczane jest zazwyczaj w sekcji <head> strony. Niezaprzeczalną zaletą JSON-LD jest fakt, iż oznaczenia nie przeplatają się w tym przypadku ze znacznikami HTML.

Ważne! Choć każdy z wyżej opisanych formatów różni się od siebie pod względem implementacji treści, jednak nie ma to żadnego wpływu na wygląd strony internetowej.

Dlaczego dane strukturalne (schema) mają duże znaczenie w strategii SEO?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – dane strukturalne, nazywane schematami pozwalają wyszukiwarkom dokładnie zrozumieć zawartość całej strony oraz lepiej zindeksować jej treść. Ponadto, właściwe użycie schema.org umożliwia dodawanie informacji, które nie są widoczne dla internautów, aczkolwiek pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest dana witryna oraz co dokładnie się na niej znajduje.

Zalety jakie wynikają z korzystania z danych strukturalnych to m.in.:

  • wzrost widoczności – wyszukiwarki mogą wyświetlać atrakcyjniejsze i bogatsze wyniki, które zawierają informacje takie jak np. oceny produktów, opinie, godziny otwarcia, ceny oraz wiele innych. Poza tym, dodatkowe dane wzbogacają wyniki wyszukiwania, a tym samym zwracają uwagę użytkowników co sprawia, że zainteresowanie wizytą na stronie staje się coraz większe
  • lepsza jakość ruchu w serwisie – dzięki implementacji danych strukturalnych do witryny wyszukiwarki potrafią precyzyjniej zrozumieć, co znajduje się w serwisie oraz na jakie pytania powinien odpowiadać. To rozwiązanie, które może skutecznie pomóc przyciągnąć potencjalnych Klientów, którzy są zainteresowani określonymi produktami bądź usługami, a to z kolei znacznie zwiększa szanse na przeobrażenie ich w stałych Klientów kupujących
  • lepsza szybkość indeksacji – wykorzystanie danych strukturalnych może także przyspieszyć proces indeksacji przez wyszukiwarki. W momencie, gdy roboty Google rozumieją strukturę strony łatwiej jest im przeprowadzać indeksację, a to z kolei może przyspieszyć proces pojawienia się witryny w wynikach wyszukiwania

Ze względu na fakt, że Google coraz lepiej rozumie zapytania, wdrożenie danych strukturalnych należy uznać jako niezbędny element każdej przyszłej kampanii pozycjonowania. Warto o tym pamiętać szczególnie, że najwięksi gracze w większości branż mają je już zaimplementowane na swoich stronach internetowych. Zatem istotne jest, aby nie być gorszym od konkurencji.
Jeżeli nie masz jeszcze wdrożonych danych strukturalnych na swojej witrynie, skontaktuj się z nami. Zaufaj profesjonalistom COOLONE i popraw swoją widoczność w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy!

Darmowa konsultacja