Strategia marketingowa dopasowana do sytuacji na rynku

Strategia marketingowa dopasowana do sytuacji na rynku

Strategia marketingowa dopasowana do sytuacji na rynku

Efektywne prowadzenie firmy oraz widoczność na rynku wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, ale również solidnej strategii marketingowej. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy Twoja strategia marketingowa i biznesowa jest odpowiednio dopasowana do sytuacji panującej na rynku? W poniższym poradniku wyjaśnimy, dlaczego ma to tak duże znaczenie.

Skalowanie a wzrost – różnice

Skalowanie biznesu polega na zwiększaniu przychodów w tempie, które zdecydowanie przewyższa wzrost wydatków. Takie strategiczne podejście zwraca uwagę na 4 obszary każdej firmy:

• Pracownicy – odpowiedni ludzie na właściwych stanowiskach stanowią nieocenioną wartość dla każdej firmy i przedsiębiorstwa. Mimo tego, aby móc stworzyć silny zespół niezbędne jest wyznaczenie wartości oraz celów. To właśnie one będą mieć wpływ na zaangażowanie oraz efektywność pracy
• Strategia – zarówno w przypadku strategii marketingowej, jak i strategii biznesowej konieczne jest określenie tego, jakie konkretnie usługi bądź produkty chcemy sprzedawać, w jakiej cenie, gdzie oraz komu
• Egzekucja – cały zespół marketingowy oraz wszystkie inne działy, aby mogły skutecznie wykonywać swoje obowiązki muszą wiedzieć co mają do zrobienia. Właśnie dlatego wszelkie procesy, rytm pracy oraz aktualny feedback są kluczowe, jeżeli chodzi o realizację strategii
• Finanse – najistotniejszą zasadą, jeżeli chodzi o środki finansowe jest to, aby ich nie utracić

One Page Strategic Plan

To kolejne narzędzie, które okazuje się bardzo przydatne w trakcie przygotowywania biznesplanu. Niestety, ale wyznaczanie określonych celów może okazać się skomplikowane, szczególnie sytuacji, gdy do przeanalizowania jest kilka różnych sprawozdań pochodzących z różnych działów. Wykorzystując One Page Strategic Plan, możesz w prosty sposób na jednej kartce przekazać wizję oraz plan strategiczny. To świetne rozwiązanie, dzięki któremu każda osoba w firmie będzie wiedziała, co musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczone cele. Aby móc przygotować taki plan, musisz odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań – kto, co, kiedy, gdzie, jak i dlaczego, co warto zrobić oraz czego nie powinieneś.

Business Model Canvas

To narzędzie, które podobnie jak One Page Strategic Plan pozwala wyodrębnić najistotniejsze elementy działalności firmy na jednej kartce. To niezwykle przydatny szablon, dzięki któremu zgromadzisz najważniejsze dane o przedsiębiorstwie. Business Model Canvas składa się z następujących bloków:

  • segmentacja Klientów
  • propozycja wartości
  • kanały dystrybucji
  • relacja z klientem
  • struktura przychodów
  • kluczowe czynności
  • kluczowi partnerzy
  • struktura kosztów

Ważne! Udzielając odpowiedzi na poszczególne pytania jakie znajdują się w konkretnych sekcjach, stworzysz zrozumiały i przejrzysty model biznesowy zawierający określone cele. Zarówno OSPS i BMC, czyli wyżej wspomniane narzędzia mogą być stosowane w różnych przedsiębiorstwach, bez względu na ich wielkość.

Skuteczne metody pracy – cykl PDCA

PDCA (Plan, Do, Check, Act) – zaplanuj, wykonaj, sprawdź, działaj. To metoda, która skutecznie wspiera skupienie oraz prace na najważniejszych priorytetach. Efektywnie angażuje pracowników, pomagając im określać cele oraz podział określonych zadań. Ważnym założeniem jest również etap związany z testowaniem i wdrażaniem ustaleń, po którym sprawdza się rezultaty działań. W sytuacji, gdy spełnią one oczekiwania stają się standardem, natomiast jeżeli w dalszym ciągu coś szwankuje – cały cykl zaczyna się od początku.

Jak dopasować strategię marketingową do sytuacji panującej na rynku?

W celu dopasowania strategii marketingowej do bieżącej sytuacji na rynku zaleca się wykonać następujące działania:

  • analiza rynku – zrozumienie sytuacji rynkowej, poznanie potrzeb, oczekiwań Klientów i konkurencji
  • definicja założeń marketingowych – określenie, co chcesz osiągnąć dzięki wybranej strategii marketingowej
  • segmentacja rynku – czyli podzielenie rynku na mniejsze grupy, które następnie można targetować przy pomocy różnych strategii
  • wybór kanałów dystrybucji – czyli wybór najwłaściwszych kanałów dystrybucji produktu bądź usługi
  • określenie miksu marketingowego – wybór właściwej strategii ceny, promocji, produktu, dystrybucji, która nie tylko spełni Twoje cele, ale również będzie odpowiadać sytuacji rynkowej
  • ocena i modyfikacja – monitoring skuteczności strategii oraz modyfikowanie jej w razie potrzeby

Bardzo istotne jest, aby regularnie monitorować rynek oraz dostosowywać strategię do zachodzących zmian, aby zapewnić jej skuteczność.
Co więcej? W celu monitorowania rynku możesz wykorzystać narzędzia i metody takie jak m.in.:

  • analiza danych rynkowych
  • monitoring konkurencji
  • analiza trendów
  • badanie opinii Klientów
  • monitoring mediów społecznościowych

Należy pamiętać, iż głównym kluczem do skutecznego monitorowania rynku jest nieustanna analiza oraz interpretacja danych. Tylko takie rozwiązanie zapewnia pełen obraz sytuacji rynkowej oraz wskazuje, jakie należy podjąć działania.

Darmowa konsultacja