Co to jest automatyzacja marketingu i na czym polega?

Co to jest automatyzacja marketingu i na czym polega

Co to jest automatyzacja marketingu i na czym polega?

Automatyzacja marketingu (Marketing automation) polega na zautomatyzowaniu akcji promocyjnych firmy i obecnie cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Wynika to przede wszystkim z wielu korzyści jakie tego typu działania przynoszą sklepowi internetowemu oraz jego Klientom. Czym tak naprawdę jest marketing automation, jakie funkcje posiada i jakie są zalety jego stosowania? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Marketing automation – co to jest?

Automatyzacja marketingu online to procesy, których celem jest budowa obsługi sprzedażowej i posprzedażowej, przy jednoczesnym jak najmniejszym udziale czynnika ludzkiego. Prościej mówiąc, jest to wiele działań, które mimo że mógłby je wykonać człowiek, jednak przejmują je specjalne narzędzia dedykowane do marketing automation. Są to m.in. : e-maile, reklamy oraz treści widoczne na witrynie. Należy jednak pamiętać, iż skuteczność wszystkich przedsięwzięć jest uzależniona od 3 rodzajów danych na temat Klienta: deklaratywnych, transakcyjnych i behawioralnych.

Proces wdrożenia automatyzacji marketingu rozpoczyna się od fundamentalnych, deklaratywnych informacji. Są to dane udostępnione przez Klientów w trakcie wypełniania formularza kontaktowego (m.in. miejsce zamieszkania). Co istotne? Często osoby dokonujące zakupu określonego produktu wybierają go spośród konkretnych kategorii, które pozwalają ustalić płeć lub wiek użytkownika.

Marketing automation w kolejnym etapie opiera się na wykorzystaniu danych transakcyjnych. W oparciu m.in.  o to ile zapłacił lub regularnie płaci dany użytkownik, system ustala poziom zamożności oraz to jakimi produktami może być on zainteresowany. To świetne rozwiązanie, które umożliwia sprzedawcom lepsze dopasowanie produktów do Klienta. Dane transakcyjne uzupełniają behawioralne – dla właścicieli sklepów internetowych stanowią one informacje m.in.  o tym jakie konkretnie produkty z oferty przeglądał internauta, które z nich dodał do koszyka oraz ewentualnie na jakim etapie i z jakiego powodu porzucił zakupy.

Podstawowe funkcjonalności marketing automation

Oprogramowania dostępne do automatyzacji marketingu posiadają wiele różnych funkcjonalności. Mimo, iż wiele narzędzi różni się nieco od siebie, jednak większość posiada kilka fundamentalnych wspólnych możliwości, po których można w łatwy sposób rozpoznać, że są to narzędzia dedykowane do automatyzacji marketingu. Poniżej wymieniamy kilka z nich:

  • CRM – świetne narzędzie służące do obsługi marketing automation. Posiada moduł CRM, w którym zebrane są wszystkie dane marketingowo-sprzedażowe o kontaktach. Gromadząc wszystkie dane w jednym miejscu możesz w odpowiedni sposób targetować działania marketingowe do starannie posegmentowanej bazy Klientów
  • monitoring zachowania kontaktów na stronie internetowej – pozwala identyfikować zachowania nie tylko kontaktów z bazy, ale również użytkowników anonimowych, którzy przeglądają Twoją witrynę
  • obsługa różnych kanałów komunikacji z Klientami z jednego miejsca – funkcja, która umożliwia weryfikowanie jakie komunikaty otrzymał już kontakt, dzięki którym kanałom oraz jakim sposobem na nie zareagował
  • automatyzacja działań marketingowo-sprzedażowych – bardzo istotna funkcjonalność, która pozwala nas automatyzowanie działań takich np. komunikacja czy reakcja na zachowanie Klientów
  • zaawansowana analityka – pozwala na precyzyjne i szczegółowe analizowanie wyników prowadzonych kampanii, wyciąganie wniosków, a tym samym obiektywną ocenę tego, które obszary działań są opłacalne, a które wymagają optymalizacji

Co więcej? Oprócz wyżej wymienionych narzędzi służących do marketing automation, najczęściej wykorzystywanymi w praktyce funkcjonalnościami są:

  • landing page
  • e-mail marketing
  • lead nurturing
  • scoring kontaktów
  • formularze i pop-up’y
  • powiadomienia web push
  • oraz treści dynamiczne

Automatyzacja marketingu – jakie korzyści daje?

  • oszczędność czasu i pieniędzy
  • pozyskiwanie wyższej jakości leadów sprzedażowych
  • możliwość rozbudowywania bazy danych
  • zwiększanie produktywności bazy danych
  • elastyczność prowadzonych kampanii marketingowych
  • usprawnienie procesów sprzedażowo-marketingowych
  • możliwość wykonywania zaawansowanych testów A/B, które pozwalają na realną poprawę wyników

Wdrożenie marketingu automation – od czego zacząć?

Na samym początku powinieneś zastanowić się, jaki cel chcesz osiągnąć dzięki działaniom związanym z automatyzacją marketingu. Generowanie leadów? Wzrost konwersji, a może budowanie lojalności Klienta? Odpowiedzi na te pytania będą stanowić dla Ciebie niezbędne informacje, dzięki którym ustalisz zasady automatyzacji

Kolejną rzeczą, którą należy zrobić jest wybór odpowiedniej platformy. Warto zwrócić tutaj uwagę na dostawców, którzy oprócz samej platformy oferują również szereg szkoleń, czy webinarów. To istotne, bowiem oprogramowania tego typu często są mocno rozbudowane, poprzez co osoby nieposiadające odpowiedniej wiedzy i doświadczenia mogą nie wykorzystać w pełni jego potencjału.

Następny etap polega na upewnieniu się, że ani w bazie kontaktów ani w feedzie produktowym nie ma błędów, które uniemożliwiają lub utrudniają automatyzację. Ostatni etap to określenie podstawowych mierników sukcesu działań wykonywanych w ramach marketing automation. Wskaźnikami efektywności automatyzacji marketingu mogą być m.in.:

  • OR -Open Rate – współczynnik otwarć
  • CTR – Click-Through Rate – współczynnik kliknięć
  • Liczba lub współczynnik konwersji

Jesteś zainteresowany działaniami związanymi z automatyzacją marketingu? Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Skontaktuj się z nami i skorzystaj z pomocy doświadczonego zespołu specjalistów – COOLONE. Zapraszamy!

 

Darmowa konsultacja