Automatyzacja marketingu (Marketing automation) polega na zautomatyzowaniu akcji promocyjnych firmy i obecnie cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Wynika to przede wszystkim z wielu korzyści jakie tego typu działania przynoszą sklepowi internetowemu oraz jego Klientom. Czym tak naprawdę jest marketing automation, jakie funkcje posiada i jakie są zalety jego stosowania? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.
Automatyzacja marketingu online to procesy, których celem jest budowa obsługi sprzedażowej i posprzedażowej, przy jednoczesnym jak najmniejszym udziale czynnika ludzkiego. Prościej mówiąc, jest to wiele działań, które mimo że mógłby je wykonać człowiek, jednak przejmują je specjalne narzędzia dedykowane do marketing automation. Są to m.in. : e-maile, reklamy oraz treści widoczne na witrynie. Należy jednak pamiętać, iż skuteczność wszystkich przedsięwzięć jest uzależniona od 3 rodzajów danych na temat Klienta: deklaratywnych, transakcyjnych i behawioralnych.
Proces wdrożenia automatyzacji marketingu rozpoczyna się od fundamentalnych, deklaratywnych informacji. Są to dane udostępnione przez Klientów w trakcie wypełniania formularza kontaktowego (m.in. miejsce zamieszkania). Co istotne? Często osoby dokonujące zakupu określonego produktu wybierają go spośród konkretnych kategorii, które pozwalają ustalić płeć lub wiek użytkownika.
Marketing automation w kolejnym etapie opiera się na wykorzystaniu danych transakcyjnych. W oparciu m.in. o to ile zapłacił lub regularnie płaci dany użytkownik, system ustala poziom zamożności oraz to jakimi produktami może być on zainteresowany. To świetne rozwiązanie, które umożliwia sprzedawcom lepsze dopasowanie produktów do Klienta. Dane transakcyjne uzupełniają behawioralne – dla właścicieli sklepów internetowych stanowią one informacje m.in. o tym jakie konkretnie produkty z oferty przeglądał internauta, które z nich dodał do koszyka oraz ewentualnie na jakim etapie i z jakiego powodu porzucił zakupy.
Oprogramowania dostępne do automatyzacji marketingu posiadają wiele różnych funkcjonalności. Mimo, iż wiele narzędzi różni się nieco od siebie, jednak większość posiada kilka fundamentalnych wspólnych możliwości, po których można w łatwy sposób rozpoznać, że są to narzędzia dedykowane do automatyzacji marketingu. Poniżej wymieniamy kilka z nich:
Co więcej? Oprócz wyżej wymienionych narzędzi służących do marketing automation, najczęściej wykorzystywanymi w praktyce funkcjonalnościami są:
Na samym początku powinieneś zastanowić się, jaki cel chcesz osiągnąć dzięki działaniom związanym z automatyzacją marketingu. Generowanie leadów? Wzrost konwersji, a może budowanie lojalności Klienta? Odpowiedzi na te pytania będą stanowić dla Ciebie niezbędne informacje, dzięki którym ustalisz zasady automatyzacji
Kolejną rzeczą, którą należy zrobić jest wybór odpowiedniej platformy. Warto zwrócić tutaj uwagę na dostawców, którzy oprócz samej platformy oferują również szereg szkoleń, czy webinarów. To istotne, bowiem oprogramowania tego typu często są mocno rozbudowane, poprzez co osoby nieposiadające odpowiedniej wiedzy i doświadczenia mogą nie wykorzystać w pełni jego potencjału.
Następny etap polega na upewnieniu się, że ani w bazie kontaktów ani w feedzie produktowym nie ma błędów, które uniemożliwiają lub utrudniają automatyzację. Ostatni etap to określenie podstawowych mierników sukcesu działań wykonywanych w ramach marketing automation. Wskaźnikami efektywności automatyzacji marketingu mogą być m.in.:
Jesteś zainteresowany działaniami związanymi z automatyzacją marketingu? Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Skontaktuj się z nami i skorzystaj z pomocy doświadczonego zespołu specjalistów – COOLONE. Zapraszamy!