Jak budować swoją markę za pomocą mediów społecznościowych?

Jak budować swoją markę za pomocą mediów społecznościowych

Jak budować swoją markę za pomocą mediów społecznościowych?

Oceń artykuł

Media społecznościowe są bardzo potężne, wykreowały one wielu influencerów, pozwoliły zaistnieć tysiącom firm. Jednak również wiele przedsiębiorców próbowało na nich działać, niestety tylko przepaliło swój budżet i nie przyniosło to żadnych wymiernych rezultatów. Dlatego w tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak skutecznie działać w portalach społecznościowych i wykorzystać je do budowy swojej marki.

Spójność to podstawa

Jeśli chcesz działać w mediach społecznościowych, to musisz pamiętać o tym, żeby twój profil na danym portalu był spójny z ogólnym wizerunkiem twojej firmy. Przykładowo, jeśli stawiasz na profesjonalizm, to wstawianie memów, rzucanie co chwila żartem w postach może nie być najlepszym pomysłem.

Oczywiście rozrywka, kontrowersja niemal zawsze sprzedają się najlepiej, jednak nie zawsze są najlepszą strategią na długoterminowe budowanie swojej marki i popularności. Niestety większość firm, czy też influencerów próbujących wybić się przez kontrowersję z czasem traci popularność. Do tego trzeba doliczyć fakt, że osoby kontrowersyjne muszą mierzyć się ze znacznie większym hejtem.

Dopasuj przekaz do portalu, w którym działasz

Ogólna zasada mediów społecznościowych jest bardzo prosta — dać możliwość integracji użytkownikom. Jednocześnie detale mają duże znaczenie i wpływają na to, w jaki sposób należy się prezentować, zwłaszcza jeśli porównasz dwa zupełnie różne kanały jak np. LinkedIn i Instagram.

Dlatego w przypadku każdego medium dobrze jest opracowywać oddzielną strategię, przede wszystkim zastanawiając się, na jakich zasadach działalność w nim powinna się opierać. Niemożliwe jest stworzenie jednej, uniwersalnej zasady obecności na każdym istniejącym portalu społecznościowym.

Jednocześnie należy kierować zasadą spójności — niezależnie od tego, w jakim medium działasz, to twoje komunikaty i sposób prezentowania firmy powinny być zgodny z misją twojej firmy, tym jaki wizerunek chcesz prezentować.

Dbaj o kontakt z fanami

Obecność twojej firmy w mediach społecznościowych nie powinna ograniczać się do jednostronnej komunikacji, gdzie Ty po prostu publikujesz posty. Dobrze jest wchodzić w interakcję z fanami, a nawet zachęcać ich do interakcji.

Ma to znaczenie z wielu powodów:

  1. Budując zaangażowanie wśród fanów, sprawiasz, że stają się oni bardziej „wierni” twojej marce, dzięki czemu chętniej korzystają z usług i produktów twojej firmy.
  2. Portale społecznościowe dzisiaj wykorzystują zaawansowane algorytmy pokazywania treści swoim użytkownikom. Bazują tutaj m.in. o zaangażowaniu w wyświetlane posty, oznacza to, że im więcej będziesz miał reakcji, komentarzy, tym większe są szanse na to, że post dotrze do twoich obecnych obserwujących oraz pozyskasz nowych fanów.
  3. Profil społecznościowy, na którym udzielają się inne osoby, które komentują, dają reakcje, wygląda bardziej profesjonalnie i wiarygodnie.

Dlatego też warto angażować fanów do tworzonych przez siebie treści. Taka jest idea mediów społecznościowych i warto o niej pamiętać.

Nie każdy portal jest sprawdzi się w każdej firmie

Niektórzy przedsiębiorcy popełniają ten błąd, że chcą być wszędzie. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że nie musisz być obecny na każdym portalu społecznościowym. Warto zastanowić się jakie medium da Ci największe korzyści.

Jesteś profesjonalistą, freelancerem, który chce budować relacje biznesowe? W takim wypadku świetnie sprawdzi się LinkedIn.

Jesteś fotografem, artystą, modelem? Instagram pozwoli Ci zaprezentować swoje dzieła.

Facebook jest stosunkowo uniwersalnym portalem, gdzie każda firma może swobodnie dbać o swój wizerunek, z drugiej strony konkurencja na nim również jest największa. Natomiast jeśli zamierzasz działać na innych portalach, to upewnij się, czy aby na pewno twój profil działalności do nich pasuje, czy jesteś w stanie atrakcyjnie zaprezentować siebie lub swoją firmę na nich.

Przygotuj strategię działania

Gdy zamierzasz działać na danym portalu społecznościowym, to zanim założysz konto, przygotuj strategię działania. Zastanów się m.in.:

  • W jaki sposób chcesz zaprezentować swoją firmę? Pamiętaj, że powinno to być spójne z jej ogólnym wizerunkiem.
  • Ile postów chcesz publikować w skali dnia, tygodnia? W przypadku większości mediów społecznościowych im częściej publikujesz, tym lepiej.
  • Jak chcesz promować swój profil społecznościowy? Niestety sama publikacja postów w dzisiejszych czasach to zbyt mało.
  • Kto będzie zajmował się prowadzeniem profilu?
  • Do kogo chcesz dotrzeć za pomocą danego portalu?
  • Po co chcesz zacząć w nim działać? Co chcesz osiągnąć, zakładając profil na danym portalu?

Dzięki temu upewnisz się, że rejestracja na danym portalu społecznościowym i angażowanie się w niego ma sens i może przynieść wymierne rezultaty. Czasem lepiej jest odpuścić i skupić się na większym zaangażowaniu się w obecne kanały komunikacji.

Oceń artykuł