Media społecznościowe są bardzo potężne, wykreowały one wielu influencerów, pozwoliły zaistnieć tysiącom firm. Jednak również wiele przedsiębiorców próbowało na nich działać, niestety tylko przepaliło swój budżet i nie przyniosło to żadnych wymiernych rezultatów. Dlatego w tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak skutecznie działać w portalach społecznościowych i wykorzystać je do budowy swojej marki.
Jeśli chcesz działać w mediach społecznościowych, to musisz pamiętać o tym, żeby twój profil na danym portalu był spójny z ogólnym wizerunkiem twojej firmy. Przykładowo, jeśli stawiasz na profesjonalizm, to wstawianie memów, rzucanie co chwila żartem w postach może nie być najlepszym pomysłem.
Oczywiście rozrywka, kontrowersja niemal zawsze sprzedają się najlepiej, jednak nie zawsze są najlepszą strategią na długoterminowe budowanie swojej marki i popularności. Niestety większość firm, czy też influencerów próbujących wybić się przez kontrowersję z czasem traci popularność. Do tego trzeba doliczyć fakt, że osoby kontrowersyjne muszą mierzyć się ze znacznie większym hejtem.
Ogólna zasada mediów społecznościowych jest bardzo prosta — dać możliwość integracji użytkownikom. Jednocześnie detale mają duże znaczenie i wpływają na to, w jaki sposób należy się prezentować, zwłaszcza jeśli porównasz dwa zupełnie różne kanały jak np. LinkedIn i Instagram.
Dlatego w przypadku każdego medium dobrze jest opracowywać oddzielną strategię, przede wszystkim zastanawiając się, na jakich zasadach działalność w nim powinna się opierać. Niemożliwe jest stworzenie jednej, uniwersalnej zasady obecności na każdym istniejącym portalu społecznościowym.
Jednocześnie należy kierować zasadą spójności — niezależnie od tego, w jakim medium działasz, to twoje komunikaty i sposób prezentowania firmy powinny być zgodny z misją twojej firmy, tym jaki wizerunek chcesz prezentować.
Obecność twojej firmy w mediach społecznościowych nie powinna ograniczać się do jednostronnej komunikacji, gdzie Ty po prostu publikujesz posty. Dobrze jest wchodzić w interakcję z fanami, a nawet zachęcać ich do interakcji.
Ma to znaczenie z wielu powodów:
Dlatego też warto angażować fanów do tworzonych przez siebie treści. Taka jest idea mediów społecznościowych i warto o niej pamiętać.
Niektórzy przedsiębiorcy popełniają ten błąd, że chcą być wszędzie. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że nie musisz być obecny na każdym portalu społecznościowym. Warto zastanowić się jakie medium da Ci największe korzyści.
Jesteś profesjonalistą, freelancerem, który chce budować relacje biznesowe? W takim wypadku świetnie sprawdzi się LinkedIn.
Jesteś fotografem, artystą, modelem? Instagram pozwoli Ci zaprezentować swoje dzieła.
Facebook jest stosunkowo uniwersalnym portalem, gdzie każda firma może swobodnie dbać o swój wizerunek, z drugiej strony konkurencja na nim również jest największa. Natomiast jeśli zamierzasz działać na innych portalach, to upewnij się, czy aby na pewno twój profil działalności do nich pasuje, czy jesteś w stanie atrakcyjnie zaprezentować siebie lub swoją firmę na nich.
Gdy zamierzasz działać na danym portalu społecznościowym, to zanim założysz konto, przygotuj strategię działania. Zastanów się m.in.:
Dzięki temu upewnisz się, że rejestracja na danym portalu społecznościowym i angażowanie się w niego ma sens i może przynieść wymierne rezultaty. Czasem lepiej jest odpuścić i skupić się na większym zaangażowaniu się w obecne kanały komunikacji.