Pomimo dużej popularności mediów społecznościowych, dla wielu przedsiębiorców cały czas są one zagadką. Wielu ma również problem z poprawnych ich wykorzystaniem, często dotyczy to małych, dopiero raczkujących firm. W tym artykule przyjrzymy się temu, czym dokładnie są media społecznościowe oraz jak je poprawnie wykorzystać w prowadzeniu firmy.
Media społecznościowe to portale lub aplikacje, które umożliwiają wchodzenie użytkownikom w dialog i interakcję. Wiele osób błędnie myśli, że tylko portale typu Facebook, czy dawna, polska Nasza Klasa to media społecznościowe , ponieważ na nich przedstawiamy się jako „my”. Jednak do takich mediów możemy zaliczyć też portale takie jak Instagram, Twitter, Snapchat, czy też stosunkowo młodą aplikację TikTok. Również YouTube wpisuje się świetnie w tę definicję. Różnego rodzaju fora dyskusyjne możemy uznać za mini portale społecznościowe.
Czy do tej definicji możemy dodać blogi? Teoretycznie tak, ponieważ możliwy jest dialog i integracja, jednak ze względu, że na większości blogach jest określona liczba autorów i nie każdy może stworzyć artykułu, to nie dołączyłbym ich do mediów społecznościowych.
Reasumując — social media, to portal lub aplikacja, w której każdy użytkownik może brać aktywny udział przez integrację z istniejącymi treściami lub rozpoczęcie tworzenia własnych treści w prosty sposób.
Dawniej internet to było miejsce, gdzie komunikacja była jednostronna. Niewiele różnił się on wtedy od gazet, radia, czy telewizji. Internauci wchodzili do sieci i mogli zdobyć konkretne informacje. Jednak dzisiaj internet to miejsce przede wszystkim komunikacji dwustronnej — internauci coraz częściej wchodzą w dialog, biorą czynny udział w dyskusjach.
Ponadto większość osób ma aktywne konta w mediach społecznościowych, umożliwiają one proste komunikowanie się ze znajomymi, czy też dzielenie się swoimi przeżyciami. Będąc w mediach społecznościowych, zdobywasz możliwość dotarcia do setek tysięcy potencjalnych klientów.
Wielu przedsiębiorców może być lekko przerażonych krótką listą portali, które zostały wymienione wyżej. Natomiast prawda jest taka, że ta lista jest mocno okrojona i została ograniczona tylko do najpopularniejszych stron.
Niektórzy popełniają ten błąd i próbują być aktywni wszędzie, jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie. Przede wszystkim dlatego, że obecność w każdym portalu społecznościowym wymaga od firmy zasobów — czasu, pieniędzy. Dlatego chcąc mieć konto na każdej stronie koszty prowadzenia firmy drastycznie by wzrosły.
Na jakich portalach społecznościowych warto w takim razie być?
Kluczowe jest tak naprawdę dobranie odpowiednich mediów społecznościowych do profilu twojej działalności.
Co jakiś czas wychodzą nowe portale społecznościowe, przykładem jest Snapchat, który swoją premierę miał kilka lat temu, czy też TikTok, który popularność zyskał w ostatnich latach. Czy jako przedsiębiorca powinieneś próbować wykorzystać nagły wzrost popularności takich stron?
Odpowiedź jest prosta: to zależy. Przede wszystkim od tego, czy chcesz się zaangażować w prowadzenie kolejnego kanału komunikacji z fanami. Czy jesteś gotów podjąć ryzyko związane z tym, że możesz promować swój profil w portalu, który nie będzie przynosił wymiernych efektów finansowych? Czy chcesz być pewnego rodzaju pionierem, który będzie sam odkrywał co działa, a co nie?
Podążanie za nowościami może dać stosunkowo szybki wzrost, ponieważ jesteś jedną z pierwszych osób i odpowiednio działając, łatwiej będzie Ci się przebić. Jednocześnie z drugiej strony nie każdy dobrze rokujący portal odnosi sukces. Przez co twoje zaangażowanie może nie dać żadnych wymiernych korzyści.