Prowadzenie fanpage na Facebooku to jedna z bardziej popularnych kwestii wśród osób, jakie chcą reklamować się w internecie. Reklama na FB poprzez prowadzenie profilu jest zdecydowanie popularnym sposobem promocji marki i wiele osób lub firm zastanawia się, z jakimi kosztami będzie musiała liczyć się, podejmując takie działania promocyjne. Zatem ile kosztuje fanpage na FB i co wpływa na ten koszt?
Nie ma ustalonego kosztu za fanpage na Facebooku. Istnieje jednak kilka czynników, które mogą wpływać na koszty, takie jak liczba fanów, poziom zaangażowania i ilość treści. Na przykład fanpage z dużą liczbą fanów i wysokim poziomem zaangażowania może kosztować więcej w utrzymaniu niż fanpage z mniejszą liczbą fanów i mniejszym zaangażowaniem. Istotną rolę w kosztach ma również ilość treści na fanpage’u. Utrzymanie fanpage z dużą ilością treści może wymagać więcej pracy niż fanpage z mniejszą ilością treści.
Wiele firm decyduje się na budżet na tworzenie i utrzymanie fanpage w ramach swojej strategii marketingowej w mediach społecznościowych. Koszt fanpage’a może się różnić w zależności od ilości włożonego w niego czasu i wysiłku. Wiele firm zatrudnia kogoś do zarządzania fanpagem, co może zwiększyć koszty.
Ogólnie rzecz biorąc, koszt fanpage jest stosunkowo niski w porównaniu do innych strategii marketingowych i może być świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych i obecnych klientów.
Koszt fanpage’a na Facebooku zależy od wielkości firmy i jej celów. Małe firmy mogą zacząć od kilkudziesięciozłotowych wydatków miesięcznie, podczas gdy większe firmy mogą płacić tysiące złotych miesięcznie.
Strony na Facebooku to sposób, w jaki firmy mogą wchodzić w interakcje z klientami i potencjalnymi klientami na Facebooku. Jeśli masz stronę na Facebooku dla swojej firmy, możesz używać jej jako sklepu internetowego, a także publikować aktualizacje o nowych produktach lub usługach.
Profil, który widzisz podczas odwiedzania Facebooka, jest profilem osobistym (lub „profilem”). Możesz stworzyć taki dla siebie lub dla dowolnej fikcyjnej postaci. Jeśli jednak chcesz utworzyć konto dla swojej firmy lub organizacji, istnieje dodatkowa opcja o nazwie Strony (patrz poniżej). Koszt prowadzenia strony prywatnej będzie bardzo niski gdyż treści możemy tworzyć samodzielnie lub zamawiać je od czasu do czasu. Nie musimy też zapewnić bieżącej obsługi profilu, a więc zatrudnić osoby, która będzie nad nim czuwała. Możemy też używać darmowych grafik z banku zdjęć.
Strona jest oficjalną reprezentacją marki, celebryty lub osoby publicznej na Facebooku. Kiedy ktoś tworzy stronę dla swojej organizacji lub firmy, uzyskuje dostęp do narzędzi, które pomagają mu skuteczniej kontaktować się z odbiorcami, niż gdyby używał tylko swojego osobistego konta profilu. Oprócz możliwości publikowania aktualizacji i zdjęć, tak jak zwykli użytkownicy mogą to zrobić na swoich stronach profilowych, zyskujemy też statystyki, a także oficjalną formę kanału. Prowadzenie tego typu profilu będzie wymagało od nas kupowania dużej ilości contentu, zatrudnienie osoby do moderowania i odpowiadania na komentarze, a także dodawania oryginalnych — często nietanich treści, proponowania zniżek a także reklamowania profilu w Facebook Ads.
Prowadzenie profilu na Facebooku to najczęściej koszt wahający się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie do nawet kilku tysięcy. Choć dość trudno oszacować konkretne koszty, możemy jednak podać orientacyjne ceny pewnych opcji i rozwiązań, co będzie już reprezentatywne.
Freelancerzy, czyli wolni strzelcy działający na rynku za prowadzenie profilu przeważnie pobierają opłaty w granicach 400 — 600 zł miesięcznie. Są to osoby z jednej strony niewyspecjalizowane w tym fachu – najczęściej dorabiające w ten sposób, ale mogą oferować niższe ceny z uwagi na brak kosztów prowadzenia firmy. W cenie ok. 100 — 200 zł miesięcznie będziemy mogli zamówić stworzenie i opublikowanie kilku postów. Freelancerzy rozliczają się również za pracę godzinowo, a godzina ich pracy wynosi przeważnie od 20 do 50 zł.
Agencje interaktywne to z kolei specjalistyczne marki zajmujące się m.in. prowadzeniem profili marek na Facebooku. Koszt kupienia takiej usługi najczęściej waha się w granicach od 1000 do 3000 złotych. W cenie ok. 1000 złotych otrzymamy kompleksową usługą prowadzenia profilu, choć nie będzie ona intensywna czy rozbudowana. Za codzienne publikowanie postów, odpowiadanie na komentarze, angażowanie fanów, organizowanie konkursów oraz stworzenie i prowadzenie strategii promocyjnej koszt będzie plasował się w górnych granicach np. 2000 złotych miesięcznie. Najbardziej kompleksowe usługi prowadzenia konta marki na Facebooku połączone z obsługą kampanii Facebook Ads, mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Prowadzenie profilu marki na Facebooku możemy również rozliczać za pojedyncze usługi. Na rynku znajdziemy wielu specjalistów zajmujących poszczególnymi elementami. Będą to z pewnością copywriterzy, graficy, specjaliści od kampanii reklamowych FB Ads a także managerowie ogólnie wyznaczający strategię promocji i zarządzający profilem.
Koszt stworzenia 1000 znaków treści, czyli przeciętnego postu to koszt ok. 20-40 złotych. Koszt stworzenia grafiki może wahać się w granicach 20-100 złotych. Specjaliści zajmujący się tworzeniem kampanii reklamowych oraz ich obsługą mogą pobierać od nas miesięcznie od 100 do 1000 złotych za prowadzenie takiej kampanii. Z kolei freelancerzy lub specjaliści zajmujący się bieżącą obsługą, będą życzyli sobie przeważnie ok. 400-500 złotych miesięcznie za dodawanie postów, odpowiadanie na komentarze czy reklamę profilu na grupach tematycznych.
Na koszt prowadzenia strony na Facebooku wpływa wiele czynników. Rozmiar strony, liczba fanów i ilość aktywności na stronie odgrywają rolę w ustalaniu kosztów. Dodatkowo rodzaj treści zamieszczonych na stronie również wpłynie na koszt. Strony, które zamawiają i publikują wysokiej jakości treści i regularnie kontaktują się z fanami, zazwyczaj kosztują więcej niż te, które tego nie robią. Ostatecznie koszt prowadzenia strony na Facebooku będzie się różnić w zależności od indywidualnej strony i zasobów, które są w nią wkładane. Obliczając koszty promocji na Facebooku poprzez fanpage, należy również wziąć pod uwagę koszty jego stworzenia, jeśli zlecamy taką usługę agencji interaktywnej.
Istnieją jednak pewne ogólne wytyczne, których można przestrzegać, aby obniżyć koszty. Na przykład strony, które są regularnie aktualizowane o nowe treści i które oferują fanom coś wartościowego, zwykle odnoszą większy sukces, a tym samym są droższe niż te, które tego nie robią.
Powodów, dla których warto zlecić stworzenie i prowadzenie fanpage’a agencji interaktywnej, jest wiele. Być może najważniejszym powodem jest to, że agencja posiada wiedzę i zasoby, aby stworzyć i utrzymać profesjonalnie wyglądającą stronę, która spodoba się fanom. Dodatkowo agencja może pomóc w promowaniu strony i powiększaniu grona fanów, stosując ukierunkowane techniki marketingowe i reklamowe. Innym powodem, dla którego warto rozważyć skorzystanie z agencji, jest to, że może ona dostarczyć cennych informacji o tym, czym interesują się fani i jak wchodzą w interakcję ze stroną. Informacje te można wykorzystać do ulepszenia fanpage i uczynienia go bardziej angażującym. Ponadto agencja może pomóc w rozwiązywaniu wszelkich problemów, które mogą się pojawić. Ogólnie rzecz biorąc, korzystanie z agencji do stworzenia i prowadzenia fanpage to mądra inwestycja, która może się opłacić na wiele sposobów.