Prowadzenie własnego biznesu w sieci to nie tylko bycie dostępnym 24 godziny na dobę. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż obecne podejście do e-commerce diametralnie różni się od tego jakie było praktykowane jeszcze do niedawna. Dzisiaj znaczącą przewagę ma wielokanałowość, czyli omnichannel. Czym jest i dlaczego warto ją zastosować? Podpowiadamy poniżej!
To strategia, której założenie jest następujące – Klient powinien w stosunkowo łatwy i prosty sposób dotrzeć do oferowanego przez sklep internetowy produktu bądź usługi. Jeżeli chodzi o wielokanałowość, polega ona przede wszystkim na połączeniu wszystkich kanałów sprzedaży oraz sposobów dotarcia do Klienta. Mowa tutaj m.in. o sklepach internetowych stacjonarnych czy mailingu.
Ważne! Pewien czas temu do omnichannel dołączył nowy kanał – urządzenia mobilne. Nic w tym dziwnego, bowiem każdego roku coraz więcej użytkowników korzysta ze smartfonów, zarówno w poszukiwaniu treści, jak i dokonywaniu zakupów.
Wielokanałowość to idealny sposób, który pozwala wyróżnić się na tle całej konkurencji. Jednak podczas wdrażania takiej strategii należy zwrócić uwagę na wiele istotnych rzeczy. Poniżej wymienimy te najważniejsze:
Zaprojektowanie sklepu internetowego, który będzie posiadał nie tylko atrakcyjną grafikę, ale będzie skonstruowany w oparciu o analizę zachowań Klientów to jedno z najważniejszych zadań, jeżeli chodzi o strategię omnichannel. Powinieneś sprawdzić m.in. to w jaki sposób internauci dokonują zakupów oraz z jakich urządzeń korzystają. W obecnych czasach posiadanie responsywnej witryny jest absolutnym must have. Responsywne strony internetowe zdecydowanie ułatwiają dokonywanie zakupów na wszystkich urządzeniach, w tym również mobilnych
Powinieneś wiedzieć, że dobrze przygotowane treści przyciągają użytkowników. Jednak należy mieć na uwadze nie tylko samą jakość treści, ale również ich dostosowanie pod Google. Duże znaczenie ma to, aby potencjalni Klienci, którzy wyszukują w wyszukiwarce określone hasła mogli szybko trafić na stronę sklepu bądź firmy. Jeżeli chodzi o słowa i frazy kluczowe, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzia takiego jak AdWords. Ponadto, możesz również skorzystać z pomocy doświadczonych profesjonalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem. Jednocześnie należy pamiętać, aby stworzone treści były odpowiednio nasycone frazami w taki sposób, aby nie wyglądały one zbyt sztucznie.
Co więcej? Treści znajdujące się na firmowej stronie internetowej mają za zadanie również budować pozycję lidera na rynku. Zatem, świetnym pomysłem jest dopasowanie ich pod specyfikę branży firmy. Pamiętaj, że ciekawe i merytoryczne treści przyciągają użytkowników, którzy w stosunkowo krótkim czasie mogą stać się Twoimi Klientami.
Podział Klientów na różne grupy to bardzo dobre rozwiązanie. Dlaczego? Zdecydowanie ułatwia spełnienie ich oczekiwań. W przypadku biznesu e-commerce można np. określić segment osób, które korzystają ze stacjonarnych sklepów oraz Klientów sklepu internetowego, którym zależy na szybkiej wysyłce produktów. Ponadto, możliwy jest również podział na Klientów indywidualnych oraz firmy. Co istotne? Do każdej z wyżej wymienionych grup wysyłane będą inne przekazy reklamowe.
Dzięki tego typu działaniom nie tylko pokażesz, że doceniasz cenny czas swoich Klientów, ale uprościsz wszystkie procedury jakie stosowane są w Twojej firmie, dzięki czemu zaoszczędzisz.
W obecnych czasach nowoczesne smartfony coraz częściej stosowane są jako urządzenia, dzięki którym można wygodnie i swobodnie korzystać z internetu. W żadnym wypadku nie należy o tym zapominać podczas planowania strategii omnichannel. Witryna Twojej firmy powinna nie tylko otwierać się na smartfonie, ale również być responsywną, czyli dostosowaną do małych ekranów.
Niestety, ale zintegrowanie wszystkich kanałów sprzedaży nie jest zadaniem prostym. Zdarza się, iż dochodzi do sytuacji, w której najbardziej skuteczny kanał sprzedaży i promocji np. sklep online jest zbyt faworyzowany wśród innych. Zatem, jeżeli zależy Ci na tym, aby strategia omnichannel była skuteczna, niezbędne jest zarządzanie kanałami w taki sposób, aby nie lekceważyć pozostałych. Przykładowo, jeżeli dla Klientów dokonujących zakupów w sklepie stacjonarnym oferujesz zniżkę na wybrane produkty, warto podobną promocję wdrożyć również w sklepie online. Dzięki takiemu zastosowaniu zachowasz równowagę w strategii omnichannel
Ostatnią rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę to fakt, iż każdy kanał sprzedaży rządzi się własnymi prawami. W związku z tym ważne jest, aby osoby które są za nie odpowiedzialne współpracowały ze sobą. Istotna jest znajomość wymagań oraz potrzeb strony przeciwnej, ponieważ znajduje to przełożenie nie tylko w lepszych stosunkach między pracownikami ale również jakości obsługi Klienta. Użytkownicy, którzy kupują w sklepach internetowych mogą otrzymywać wiadomości e-mail, zawierające informacje na temat sklepu stacjonarnego – m.in. to, gdzie mogą wymienić zakupiony produkt. Z drugiej strony, sprzedawca może skierować Klienta stacjonarnego do sklepu internetowego, w którym znajduje się szersza i bogatsza oferta.
Wdrożenie strategii omnichannel do własnej firmy to nie tylko metoda na pokonanie konkurencji. Są to przede wszystkim działania, których celem jest bardziej efektywna praca. Skutecznie wprowadzona strategia pozwala nie tylko przyciągać nowych Klientów, ale również zatrzymać obecnych. Pamiętaj, że im szybciej ujednolicisz różne metody promocji oraz sprzedaży, tym szybciej rozwinie się Twoja firma!