Zarządzanie cenami produktów lub usług to kluczowy element funkcjonowania i rozwoju firmy. Dlatego warto zrozumieć, na czym polega strategia zbierania śmietanki. Oto kilka podstawowych informacji na ten temat.
Strategia zbierania śmietanki to technika zarządzania ceną i promocją produktu tuż po jego wprowadzeniu na rynek. Stosuje się ją, gdy firma nie jest zagrożona przez konkurencję, co oznacza, że potencjalni Klienci nie są bardzo wrażliwi na cenę, a rynek jest ograniczony.
Polega na początkowym ustalaniu wyższych cen, które nie stanowią bariery zakupu, gdy na rynku pojawia się nowy lub najbardziej poszukiwany wariant produktu. Kiedy jednak na rynku pojawiają się konkurencyjne podmioty, konieczne jest stopniowe obniżanie ceny produktu. Takie działanie jest metaforycznie nazywane spijaniem śmietanki.
Podstawą tej strategii jest przekonanie, że zawsze istnieje grupa nabywców, którzy są gotowi zapłacić wysoką cenę, kierując się silnym pragnieniem posiadania dóbr. Ci nabywcy, dysponując wysokimi dochodami, mogą sobie pozwolić na decyzję kierowaną kryterium nowości lub innowacyjności. Przyjęcie tej strategii ma sens, gdy firma ma silną markę i produkuje towary uznawane za prestiżowe, co utrudnia wejście konkurentów na rynek. To umożliwia zastosowanie pierwszego etapu strategii zbierania śmietanki.
Jeśli prowadzisz firmę i chcesz zdobyć renomę w branży, warto skorzystać z usług renomowanej agencji marketingowej – COOLONE. Specjaliści pracujący dla takiego dostawcy usług mogą zagwarantować tobie sukces. Kluczowe jest jednak wybranie odpowiednich specjalistów.
Strategia zbierania śmietanki dotyczy głównie produktów zaawansowanych i innowacyjnych. Dlatego producenci sprzętu elektronicznego często korzystają z tzw. skimmingu (inna nazwa strategii). W tej branży często pojawiają się nowe funkcje i rozwiązania, a produkt tanieje, gdy zamożna grupa docelowa się nim nasyci. Ważne jest także, aby obniżka cen nie była zbyt drastyczna, ponieważ Klienci, którzy zakupili produkt po pierwszej, znacznie wyższej cenie, mogą się czuć poszkodowani.
Nikt nie będzie zdziwiony, że Apple stosuje skimming. Smartfony tej marki, jak i inne urządzenia, są bardzo drogie przy wprowadzeniu na rynek. Inny interesujący przykład to gry komputerowe i konsolowe. Ich ceny przy zakupach przedpremierowych lub tuż po wprowadzeniu na rynek są znacznie wyższe niż po pewnym czasie. Jednak w tym przypadku także ważne jest uzyskanie uznania przez producenta. Np. gra FIFA jest każdego roku niecierpliwie wyczekiwana przez graczy na całym świecie. Dlatego wiele osób nie może się doczekać kolejnej edycji. Gracze, którzy nie mogą sobie pozwolić na zakup przed premierą lub w dniu premiery, często decydują się na zakup po kilku miesiącach.
Najważniejszą zaletą strategii zbierania śmietanki jest wysoki zysk na początkowym etapie sprzedaży. Ponadto, jeśli wprowadzasz na rynek nowatorskie produkty, możesz liczyć na duże zainteresowanie swoją firmą. Budujesz także wizerunek profesjonalnej marki oferującej prestiżowe produkty. Pamiętaj jednak, żeby skorzystać z usług renomowanej agencji marketingowej, takiej jak COOLONE przy wprowadzaniu tej strategii w swoim przedsiębiorstwie. Tylko wtedy masz gwarancję pełnego wykorzystania