15-05-2023
Blog
Storytelling – co to jest i jakie korzyści z niego płyną?
Można śmiało stwierdzić, iż istotą marketingu internetowego jest zadowolenie i usatysfakcjonowanie nabywców jeszcze przed dokonaniem zakupów. Jak tego dokonać? Możesz oczywiście zadbać o marketing i skuteczną reklamę, jednak w dalszym ciągu będzie czegoś brakować. Mowa tutaj bowiem o lojalności i zaufaniu klienta. W ich zdobywaniu z pomocą przychodzi storytelling. Czym jest, jak w mądry sposób go wykorzystać w marketingu online? Informujemy poniżej!
Storytelling – co to jest?
Storytelling to inaczej opowiadanie historii. Stanowi jeden z kluczowych elementów skutecznie przeprowadzonej strategii marketingowej Należy zwrócić uwagę na fakt, iż historie pomagają zarówno przekazywać informacje, jak i budować silne emocjonalne więzi z odbiorcami. Co więcej? W obecnych czasach, kiedy rynek jest nasycony wieloma reklamami oraz przekazami marketingowymi, opowiadanie historii stanowi jeden z najistotniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz zbudowanie trwałej relacji z marką i firmą.
Storytelling – korzyści
Wśród największych korzyści jakie wynikają z wykorzystania storytellingu można wymienić:
- budowanie zaangażowania odbiorców – odpowiednie przedstawienie historii pomaga poruszyć emocje odbiorców, dzięki czemu łatwiej można zbudować trwałą relację z marką
- większa przemawialność komunikatu – opowiadanie historii pozwala przedstawić komunikat w sposób bardziej atrakcyjny
- budowanie wiarygodności marki – historie skutecznie budują wiarygodność marki, a wynika to z faktu, iż bazują na prawdziwych i autentycznych doświadczeniach oraz emocjach
- wzmocnienie tożsamości marki – opowiedziana historia pozwala w lepszy sposób ustalić i określić tożsamość marki oraz przekazać jej oryginalny charakter
- lepsza zapamiętywalność komunikatu – historie są znacznie bardziej zapamiętywane niż zwykłe informacje
Jak tworzyć skuteczny storytelling (historie)?
Powinieneś wiedzieć, że tworzenie skutecznych historii w komunikacie brandingowym stanowi kluczowy element, jeżeli chodzi o budowanie silnej więzi emocjonalnej z odbiorcami oraz lepszej zapamiętywalności marki. Poniżej przedstawiamy kilka cennych wskazówek, jak tworzyć skuteczne historie:
- skup się na emocjach – pamiętaj, że najskuteczniejsze są takie historie, które poruszają emocje odbiorców. W związku z tym zastanów się, jakie emocje chcesz wywołać u swoich odbiorców
- bądź prawdziwy – opowiadaj wyłącznie historie, które są prawdziwe i autentyczne
- pamiętaj o szczegółach – drobne detale mogą spowodować, że historia będzie bardziej autentyczna i interesująca dla odbiorców
- zwróć uwagę na strukturę – skutecznie opowiedziana historia powinna mieć również logiczną strukturę, dzięki której odbiorcy w łatwy sposób ją zapamiętają
- stosuj różnorodne narzędzia narracyjne – pamiętaj, że opowiadanie historii to nie tylko same słowa. Warto w tym przypadku skorzystać z różnych narzędzi narracyjnych takich jak m.in. obrazy, filmy czy animacje. Dzięki takiemu zastosowaniu historia z pewnością stanie się bardziej atrakcyjna dla odbiorców, a jednocześnie łatwiejsza do zapamiętania
Storytelling – przykłady
- Case studies – opowieść o sukcesach Klientów oraz firm, które mogą być inspirujące dla innych odbiorców
- historie założycielskie – czyli opowieści o tym, w jaki sposób firma została założona oraz jakie były jej początki. Taka historia może być skuteczną metodą na przekazanie tożsamości Twojej marki
- historie Klientów – opowieści o tym, w jaki sposób ich życie lub firma została zmieniona dzięki usługom bądź produktom określonej marki
- historie produktów – opowieści o tym, jak konkretny produkt został stworzony i wyprodukowany, jakie korzyści daje konsumentom
- historie marki – opowieści o tym, co reprezentuje dana marka i jakie ma wartości
Ważne! Najistotniejsze w tym wszystkim jest to, aby opowiadane historie były prawdziwe, autentyczne i skupiały się na emocjach odbiorców, ponieważ tylko wtedy będą skuteczne i zapadną w ich pamięci.
Storytelling stanowi skuteczne narzędzie marketingu online, które warto rozważyć w swojej komunikacji, zwłaszcza jeżeli zależy Ci na zbudowaniu trwałej relacji z odbiorcami oraz lepszej zapamiętywalności marki. Jednak mimo wszystko najistotniejsze jest, aby opowiadane historie były autentyczne i zwracały uwagę na emocje odbiorców.