W poniższym artykule wyjaśnijmy nie tylko pojęcie scraping, ale również przedstawimy popularne zastosowanie tej techniki. Dowiesz się również o wadach i zaletach scrapingu. Zapraszamy do lektury!
Scraping jest techniką, która polega na automatycznym pobieraniu danych z internetu. Do jej wykonania wykorzystywane są dedykowane narzędzia bądź skrypty, które przeszukują witryny i gromadzą z nich określone informacje. Scraping może być wykorzystywany do różnych celów takich jak m.in.:
Warto zaznaczyć, iż scraping często jest wykorzystywany przez przedsiębiorców, analityków danych, marketerów oraz inne osoby, które zajmują się zawodowo przetwarzaniem danych. Ponadto, może być również stosowany przez osoby prywatne w celu automatyzacji różnego rodzaju zadań lub do gromadzenia danych z internetu.
Scraping pod kątem SEO (Search Enigne Optimization) oznacza proces pozyskiwania danych ze stron internetowych, które później są wykorzystywane w celu poprawy pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Co istotne? W zależności od ustaleń projektowych oraz indywidualnych oczekiwań i preferencji, proces ten może zostać wykonany ręcznie bądź przez dedykowane boty, które odpowiadają za skalowanie.
Ważne! Scraping dotyczy wszystkich stron www – każda witryna może zostać nie tylko przeanalizowana, ale również przetworzona w celu wydobycia najbardziej interesujących informacji.
Web scraping znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach takich jak m.in.:
Aby móc wykonać web scraping potrzebne są specjalne narzędzia lub skrypty. W zależności od indywidualnych potrzeb lub wymagań można wybrać narzędzie bądź język programowania, który pasuje najbardziej do określonego zadania. Przykładowe narzędzia lub języki to m.in. Python z biblioteką Beautiful Soup, Ruby z gemem Nokogiri bądź gotowe narzędzia typu import.io
Należy również pamiętać, że scraping ma pewne ograniczenia i trzeba zachować ostrożność podczas jego wykorzystywania. Innymi słowy, wiele stron www może mieć restrykcje, które dotyczą automatycznego pobierania danych lub mogą blokować narzędzia do web scrapingu. Właśnie dlatego istotne jest, aby przestrzegać zasad fair use oraz nie naruszać praw autorskich ani prawa do prywatności innych osób.
Jednym z najpopularniejszych zastosowań web scrapingu jest śledzenie cen produktów u konkurencji. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą w szybszy i łatwiejszy sposób porównywać ceny swoich produktów z cenami jakie oferuje konkurencja. Aby to zrobić, należy skorzystać z odpowiednich narzędzi do web scrapingu takich jak np. Python z biblioteką Beautiful Soup lub narzędzia import.io. Gdy skrypt lub narzędzie zostanie uruchomione, należy podać adresy stron www, z których mają być pobierane dane o cenach produktów. Następnie narzędzie przeszuka witryny oraz pobierze ceny produktów i inne potrzebne dane. Pobrane tym sposobem informacje mogą być w późniejszym czasie przetwarzane i prezentowane w różny sposób np. w formie wykresu.
Śledzenie cen u konkurencji jest bardzo pomocne, szczególnie dla przedsiębiorców, którym zależy na utrzymaniu konkurencyjności na rynku. Dzięki temu mogą oni niemal błyskawicznie reagować na zmiany cen u konkurencji oraz dostosowywać ceny własnych produktów, aby zachować atrakcyjność dla Klientów. Prościej mówiąc, web scraping umożliwia łatwe i szybkie zbieranie danych o cenach produktów u konkurencji, co z kolei pozwala na znacznie lepszą obsługę Klientów oraz wzrost zysków.
Zarówno wyszukiwarka Google, jak i Bing łączą proces crawlowania i scrapingu, aby móc indeksować strony internetowe. Dzięki zgromadzonym informacjom Google może wyświetlać użytkownikowi ranking stron internetowych, które realizują cel konkretnego zapytania.
Zastanawiasz się, jakie są różnice między web scrapingiem a web crawlingiem? Otóż są one bardzo łatwo zauważalne. Web scraper zanim rozpocznie działania, otrzymuje szereg adresów URL do sprawdzenia i wyodrębnienia informacji. Z kolei, web crawler potrzebuje tylko pierwszego adresu URL, aby móc rozpocząć pracę i poszukiwanie kolejnych linków.
Reasumując, web scraping to technika, która polega na ręcznym lub automatycznym pobieraniu danych z internetu. Można to robić z wykorzystaniem specjalnych narzędzi bądź programów, które przeszukują witryny oraz zbierają informacje takie jak np. teksty, obrazy lub dane dotyczące cen produktów. Główną zaletą web scrapingu jest fakt, iż pozwala na szybkie i automatyczne zbieranie dużych ilości informacji, które można później wykorzystać do różnych celów np. tworzenia zestawień cen produktów.