Scraping w SEO – czym jest?

Scraping w SEO – czym jest

Scraping w SEO – czym jest?

W poniższym artykule wyjaśnijmy nie tylko pojęcie scraping, ale również przedstawimy popularne zastosowanie tej techniki. Dowiesz się również o wadach i zaletach scrapingu. Zapraszamy do lektury!

Scraping – co to jest?

Scraping jest techniką, która polega na automatycznym pobieraniu danych z internetu. Do jej wykonania wykorzystywane są dedykowane narzędzia bądź skrypty, które przeszukują witryny i gromadzą z nich określone informacje. Scraping może być wykorzystywany do różnych celów takich jak m.in.:

  • pobieranie cen produktów z różnych sklepów online w celu porównania ich cen oraz wybrania najlepszej i najkorzystniejszej oferty
  • zbieranie danych z różnych źródeł w celach analitycznych i badawczych
  • przetwarzanie danych z sieci w celu stworzenia własnych aplikacji bądź usług
  • a także pobieranie treści z różnych stron www w celu ich przetwarzania lub przekazania do innego systemu

Warto zaznaczyć, iż scraping często jest wykorzystywany przez przedsiębiorców, analityków danych, marketerów oraz inne osoby, które zajmują się zawodowo przetwarzaniem danych. Ponadto, może być również stosowany przez osoby prywatne w celu automatyzacji różnego rodzaju zadań lub do gromadzenia danych z internetu.

Scraping w SEO, czyli?

Scraping pod kątem SEO (Search Enigne Optimization) oznacza proces pozyskiwania danych ze stron internetowych, które później są wykorzystywane w celu poprawy pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Co istotne? W zależności od ustaleń projektowych oraz indywidualnych oczekiwań i preferencji, proces ten może zostać wykonany ręcznie bądź przez dedykowane boty, które odpowiadają za skalowanie.

Ważne! Scraping dotyczy wszystkich stron www – każda witryna może zostać nie tylko przeanalizowana, ale również przetworzona w celu wydobycia najbardziej interesujących informacji.

Web scraping – zastosowanie

Web scraping znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach takich jak m.in.:

  • e-commerce – w celu porównywania cen produktów z różnych sklepów internetowych bądź zbierania danych o produktach z różnych źródeł
  • analiza danych – w celu zbierania danych z różnych witryn do celów analitycznych i badawczych
  • marketing – w celu zbierania danych o Klientach bądź rynku
  • finanse – w celu śledzenia cen akcji lub innych instrumentów finansowych

Aby móc wykonać web scraping potrzebne są specjalne narzędzia lub skrypty. W zależności od indywidualnych potrzeb lub wymagań można wybrać narzędzie bądź język programowania, który pasuje najbardziej do określonego zadania. Przykładowe narzędzia lub języki to m.in. Python z biblioteką Beautiful Soup, Ruby z gemem Nokogiri bądź gotowe narzędzia typu import.io

Należy również pamiętać, że scraping ma pewne ograniczenia i trzeba zachować ostrożność podczas jego wykorzystywania. Innymi słowy, wiele stron www może mieć restrykcje, które dotyczą automatycznego pobierania danych lub mogą blokować narzędzia do web scrapingu. Właśnie dlatego istotne jest, aby przestrzegać zasad fair use oraz nie naruszać praw autorskich ani prawa do prywatności innych osób.

Gdzie wykorzystać web scraping – przykłady

  • monitorowanie rynku – firmy mogą wykorzystywać web scraping w celu pozyskania informacji o cenach produktów konkurencji, trendach, preferencjach konsumentów a także o innych czynnikach, które wpływają na działalność rynkową
  • analiza opinii – web scraping może być stosowany do pozyskiwania opinii Klientów na temat produktów i usług. Warto przy tym dodać, iż jest to rozwiązanie, które umożliwia przedsiębiorstwom lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań swoich Klientów
  • generowanie leadów – web scraping pozwala na pozyskiwanie danych kontaktowych potencjalnych Klientów, pomagając również w generowaniu leadów
  • badanie trendów – wykorzystując web scraping można otrzymać informacje o trendach oraz zachowaniach internautów w sieci, co może pomóc firmom w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii marketingowych

Śledzenie cen u konkurencji

Jednym z najpopularniejszych zastosowań web scrapingu jest śledzenie cen produktów u konkurencji. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą w szybszy i łatwiejszy sposób porównywać ceny swoich produktów z cenami jakie oferuje konkurencja. Aby to zrobić, należy skorzystać z odpowiednich narzędzi do web scrapingu takich jak np. Python z biblioteką Beautiful Soup lub narzędzia import.io. Gdy skrypt lub narzędzie zostanie uruchomione, należy podać adresy stron www, z których mają być pobierane dane o cenach produktów. Następnie narzędzie przeszuka witryny oraz pobierze ceny produktów i inne potrzebne dane. Pobrane tym sposobem informacje mogą być w późniejszym czasie przetwarzane i prezentowane w różny sposób np. w formie wykresu.

Śledzenie cen u konkurencji jest bardzo pomocne, szczególnie dla przedsiębiorców, którym zależy na utrzymaniu konkurencyjności na rynku. Dzięki temu mogą oni niemal błyskawicznie reagować na zmiany cen u konkurencji oraz dostosowywać ceny własnych produktów, aby zachować atrakcyjność dla Klientów. Prościej mówiąc, web scraping umożliwia łatwe i szybkie zbieranie danych o cenach produktów u konkurencji, co z kolei pozwala na znacznie lepszą obsługę Klientów oraz wzrost zysków.

Web scraping – wady i zalety

Web scraping – wady i zalety

Zalety:

  • szybkość
  • oszczędność czasu
  • możliwość zbierania dużych ilości danych
  • dostęp do różnych źródeł danych
  • możliwość automatyzacji zadań

Wady:

  • możliwość naruszenia praw autorskich lub prawa do prywatności
  • możliwość blokowania przez witryny
  • kwestie prawne
  • możliwość błędów
  • wymagane umiejętności programistyczne

Scraping w SEO a wyszukiwarki

Zarówno wyszukiwarka Google, jak i Bing łączą proces crawlowania i scrapingu, aby móc indeksować strony internetowe. Dzięki zgromadzonym informacjom Google może wyświetlać użytkownikowi ranking stron internetowych, które realizują cel konkretnego zapytania.

Czym różni się web scraping od web crawlingu?

Zastanawiasz się, jakie są różnice między web scrapingiem a web crawlingiem? Otóż są one bardzo łatwo zauważalne. Web scraper zanim rozpocznie działania, otrzymuje szereg adresów URL do sprawdzenia i wyodrębnienia informacji. Z kolei, web crawler potrzebuje tylko pierwszego adresu URL, aby móc rozpocząć pracę i poszukiwanie kolejnych linków.
Reasumując, web scraping to technika, która polega na ręcznym lub automatycznym pobieraniu danych z internetu. Można to robić z wykorzystaniem specjalnych narzędzi bądź programów, które przeszukują witryny oraz zbierają informacje takie jak np. teksty, obrazy lub dane dotyczące cen produktów. Główną zaletą web scrapingu jest fakt, iż pozwala na szybkie i automatyczne zbieranie dużych ilości informacji, które można później wykorzystać do różnych celów np. tworzenia zestawień cen produktów.

Darmowa konsultacja