Szeroka dostępność urządzeń mobilnych sprawiła, że wyłącznie kwestią czasu było osiągnięcie przez nich przewagi pod względem ilości użytkowników nad komputerami stacjonarnymi. Przede wszystkim smartfony, ale również tablety oraz inne nowoczesne sprzęty mobilne stanowią główne źródło dostępu do sieci, z którego korzystać można w dowolnym miejscu i czasie. Dlaczego strony internetowe powinny być responsywne? Jaki ma to wpływ na SEO? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule!
Czy wiesz, że każdego dnia na świecie oraz w Polsce przebywa użytkowników urządzeń mobilnych? Co więcej? Liczba internautów, którzy korzystają z sieci w sposób mobilny nieustannie rośnie. Responsywne witryny to strony zaprojektowane w sposób pozwalający na efektywne dostosowywanie do urządzeń mobilnych jej przeglądania.
Taka strona internetowa wykorzystuje do tego celu nowoczesną technologię RWD (Responsive Web Design), która zastosowana została po raz pierwszy w 2010 roku. To świetne rozwiązanie, które pozwala na szybkie i sprawne dostosowywanie się responsywnej strony internetowej do rozdzielczości oraz rozmiaru ekranu m.in. smartfona a także ułatwianie jej obsługi za pomocą mobilnych urządzeń.
Responsywnej strony internetowej nie należy mylić ze stroną mobilną. Mobilna witryna mimo, iż działa na urządzeniach mobilnych, jednak jak jej sama nazwa wskazuje jest stworzona wyłącznie z myślą o takich urządzeniach (aby móc przeglądać strony internetowe na laptopie konieczna jest inna wersja strony). Responsywna strona internetowa natomiast posiada znaczną przewagę w tym obszarze – działa prawidłowo zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Taka strona w sposób płynny i sprawny dostosowuje się do kolejno używanych przez użytkownika ekranów.
Ważne! W przypadku strony mobilnej niezbędne jest stworzenie dwóch odrębnych witryn dla użytkowników mobilnych i stacjonarnych. Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie responsywna wersja strony internetowej. Dzięki niej na każdym urządzeniu korzystasz z tej samej strony, która wyświetla się w różny sposób.
Zastanawiasz się, jakimi zasadami kierują się twórcy responsywnych stron internetowych? Otóż, witryna powinna być zaplanowana w taki sposób, aby jej konstrukcja graficzna, czyli tzw. layout mógł być z łatwością dopasowywany do różnych wymiarów oraz szerokości wyświetlaczy. Istotną kwestią jest ulokowanie m.in. nagłówków bądź stopki.
Biorąc pod uwagę fakt, iż obecne urządzenia mobilne oferują szeroki wachlarz rozdzielczości, jest to zatem kluczowa kwestia w procesie tworzenia tego, co określane jest jako responsywna strona internetowa.
Responsywność witryny jest istotnym czynnikiem, który wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Należy pamiętać, iż najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie preferuje strony, które są responsywne i wyświetlają się poprawnie na różnych urządzeniach, w tym m.in. na smartfonach czy tabletach. Strony nieposiadające optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych mogą mieć niższą pozycję w wynikach wyszukiwania, co może skutkować mniejszą liczbą odwiedzin.
Ponadto, responsywność witryny wpływa na CTR, czyli wskaźnik klikalności. Zatem, jeżeli strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych, to internauci chętniej klikają w linki, które prowadzą do tej strony. Wysoki wskaźnik CTR może wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Warto również zaznaczyć, że responsywność strony internetowej ma wpływ na doświadczenie użytkownika. Innymi słowy, witryna która jest łatwa w korzystaniu na urządzeniach mobilnych, zapewnia pozytywne doświadczenie użytkownikom, którzy korzystają z niej na smartfonach i tabletach. To z kolei może wpłynąć na większą ilość czasu spędzanego na stronie oraz liczbę powracających użytkowników.
Responsywność jest bardzo ważnym czynnikiem, który analizowany jest przez techniczne SEO. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych zalet responsywności strony internetowej:
Jeżeli w dalszym ciągu nie masz pewności, czy Twoja strona jest responsywna, to oprócz sprawdzenia, czy przed adresem wyświetlanym na smartfonie pojawi się literka M, możesz również spróbować innej metody. Wystarczy, że zmienisz rozmiar okna przeglądarki swojego komputera – jeżeli strona dopasuje się do nowych parametrów oznacza to, że jest responsywna. Jeśli natomiast okaże się, że coś poszło nie tak, to z pewnością wystąpił błąd i całą procedurę należy rozpocząć od nowa. W przypadku WordPressa trzeba sprawdzić, czy na pewno używasz responsywnego szablonu a także, czy posiada on aktualizację najnowszej wersji.
Prowadzisz biznes internetowy i potrzebujesz strony internetowej, która będzie prawidłowo wyświetlać się na każdym urządzeniu mobilnym? Zapoznaj się z naszą ofertą – specjaliści COOLONE pomogą w realizacji profesjonalnie wykonanej, responsywnej witryny.