Opinie o pracodawcach

Opinie o pracodawcach

Opinie o pracodawcach

Oceń artykuł

Posiadanie wykwalifikowanych, doświadczonych i najlepiej oddanych pracowników to marzenie każdego przedsiębiorcy. Dzisiaj to właśnie zespoły często odgrywają najważniejszą rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. W jaki sposób można pozyskać do swojej firmy najlepszych pracowników? Często nie wystarczą dobre ogłoszenia i świetne warunki pracy. Duże znaczenie ma także to, jaki wizerunek ma Twoja firma w oczach pracowników. Kluczową rolę odgrywają opinie.

Dlaczego warto przejmować się opinią pracowników w internecie?

Każdy przedsiębiorca wie, że dzisiaj opinie są istotne. Jednocześnie mają one znaczenie nie tylko dla klientów, ale także potencjalnych pracowników. Dowodzi temu 5. edycja raportu „Condidate Experience w Polsce”, eRecruiter i GreatDigital przeprowadzona na grupie 1570 osób. Najwięcej kandydatów zwraca uwagę na atrakcyjność oferty pracy, na drugim miejscu jest wysokość wynagrodzenia, natomiast na trzecim opinie pracowników firmy. Ponad połowa badanych zwraca na nie uwagę: źródło.

Opinie są szczególnie istotne dla pracodawców, którym zależy na pozyskaniu doświadczonych i wydajnych pracowników, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie. Oni mają największą wartość na rynku pracy i zwykle mogą wybierać w różnych ofertach. Dlatego często zwracają uwagę nie tylko na warunki stanowiska, ale także to jak firma traktuje pracowników, jakie ma opinie.

Ponadto w przypadku dużych firm, zwłaszcza tych notowanych na giełdzie złe traktowanie pracowników może wpłynąć na wizerunek w oczach klientów, a także notowania. Przykładem są informacje na temat crunchu w CD Project Red.

Opinie ważne nie tylko w rynku pracownika

Na rynku pracy możemy wyróżnić dwie główne fazy. Pierwszą jest rynek pracodawcy, mówimy o nim wtedy, kiedy chętnych do pracy jest dużo. W takiej sytuacji pracodawca ma zwykle dużo kandydatów na jedno stanowisko. Dzięki temu może przebierać w CV i wybierać idealne osoby. Natomiast rynek pracownika jest wtedy, gdy brakuje chętnych do pracy i trzeba konkurować z innymi firmami o kandydatów. W tej fazie rynku większe znaczenie zdobywają opinie, ponieważ pracownicy szukają pracy, w której nie tylko dobrze zarabiają, ale także dobrze się czują.

Jednocześnie, nawet jeśli aktualnie w Twojej branży panuje rynek pracodawcy, to warto zadbać o opinie. Z dwóch powodów. Przede wszystkim najlepsi i najbardziej wartościowi pracownicy i tak mają zwykle większą swobodę i łatwość w znalezieniu pracy. Ponadto szukają jej w sposób bardziej świadomy. Dlatego pozyskanie ich wymaga dobrego wizerunku.

Ponadto opinie w internecie zostają i jeśli skumuluje się wiele negatywnych opinii, to zyskają one większą moc, gdy nadejdzie rynek pracownika. Dlatego warto dbać o wizerunek cały czas.

Jak zdobywać pozytywne opinie pracowników?

Jeśli chcesz poprawić wizerunek, to zadbaj o pozytywne opinie na temat firmy. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy zapewnić odpowiednie warunki pracy — tylko zadowoleni pracownicy zostawią pozytywne opinie.

Dobra wiadomość jest taka, że dzisiaj nie musisz oferować najwyższego wynagrodzenia w branży. Oczywiście kwestie finansowe są ważne, jednak równie istotne, a czasem ważniejsze są odpowiednie warunki, klimat, atmosfera, zapewnienie warunków rozwoju. Nawet najwyższa pensja często nie rekompensuje tego, że pracownicy czują się źle w firmie.

Istotne jest także wybieranie odpowiednich osób, które pasują do firmy. Przykładowo, jeśli w firmie stawiasz na luźne, nieformalne relacje oraz integrację to sprawdź na rozmowie rekrutacyjnej czy kandydat pasuje do zespołu. Jeśli nie, to możliwe, że będzie się źle czuł i pogorszy morale innych osób. Czasem lepiej jest zatrudnić mniej wykwalifikowane osoby, które bardziej pasują do firmy.

Jeśli brakuje opinii, to samodzielnie zadbaj o swój wizerunek

Nie chodzi o to, żeby pisać fałszywe opinie — takie działanie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Przede wszystkim zadbaj o to, żeby odpowiednio prezentować się pracownikom. Możesz stworzyć specjalną zakładkę na stronie, która prezentuje misje, zespół, to jakimi zasadami kierujecie się w pracy. W ten sposób od razu będziesz wstępnie filtrował osoby, które nie pasują do Twojej firmy.

Możesz także zamieścić opinie pracowników, wywiady z nimi, pokazać jak Twoja firma wygląda od środka. Najlepiej działają nagrania w formie video. Dzięki takim materiałom możesz w świadomy sposób kreować wizerunek swojej firmy w sieci, a tym samym pozyskiwać idealnych kandydatów. To też prosty sposób na to, żeby wyróżnić się na tle konkurencji.

2 strategie reagowania na negatywne opinie

Z czasem prawdopodobnie pojawią się negatywne opinie, zwłaszcza jeśli zatrudniasz większą liczbę pracowników. Są dwa główne sposoby, w jakie możesz reagować na negatywne opinie.

Pierwszym jest ich zignorowanie. Nie jest to być może najbardziej konstruktywny sposób. Jednak jest bardzo skuteczny, jeśli większość opinii na temat Twojej firmy jest pozytywna. Czasem po prostu najlepiej jest zignorować negatywny komentarz i nie poświęcać mu uwagi.

Drugim podejściem jest merytoryczna odpowiedź. Jeśli zauważysz krytykę, to możesz odpowiedzieć na poszczególne zarzuty. Ważne jest, żeby odpowiedź była rzeczowa, nie możesz dać się ponieść emocjom, czy też wyciągać prywatnych kwestii. Merytoryczna odpowiedź buduje profesjonalny wizerunek Twojej firmy.

Hejt, pomówienia i oszczerstwa — jak sobie z nimi radzić?

Specyficznym rodzajem „opinii” jest różnego rodzaju hejt. Oczywiście w Polsce obowiązuje wolność słowa. Jednak jeśli ktoś opowiada o Twojej firmie nieprawdę i kłamie na Twój temat, to może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej.

Dlatego, jeśli spotkasz się z hejtem, czy też nieprawdziwymi informacjami na temat Twojej firmy to nie pozostawaj bierny! Jednocześnie tutaj nie musisz skupiać się na odpowiedniej odpowiedzi na takie komentarze. Kluczowe jest podjęcie odpowiednich działań, dzięki którym fałszywa opinia zniknie z sieci.

Co możesz zrobić?

Najlepiej jest skontaktować się z prawnikiem, ponieważ on podpowie Ci, jakie działania należy podjąć. Wiele zależy od tego, gdzie jest zostawiona opinia. Na stronach takich jak GoWork możesz skontaktować się z administracją i wyjaśnić, że dana opinia jest pomówieniem. Natomiast na portalach społecznościowych możesz próbować zgłosić post.

Jednocześnie pamiętaj, że jeśli osoba łamie prawo, czyli np. pisze nieprawdziwe informacje, to możesz pociągnąć ją do odpowiedzialności karnej i otrzymać odszkodowanie. Jednak tu niezbędna jest pomoc prawnika.

Pamiętaj, że w sieci dzisiaj nikt nie jest anonimowy i w większości przypadkach można namierzyć autora i wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Nawet jeśli publikuje opinie pod pseudonimem.

Podsumowanie

Opinie pracowników zyskują dzisiaj coraz większe znaczenie. Kandydaci szukają już nie tylko firmy, która zapewni im godny zarobek, ale takiej, w której praca będzie przyjemna. Należy o tym pamiętać i stworzyć odpowiednie warunki pracy. Pamiętaj także o tym, żeby wybierać pracowników, którzy pasują do Twojego zespołu. Warto także świadomie i aktywnie kreować swój wizerunek, dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji.

Oceń artykuł