Kim jest persona marketingowa i do czego służy?

Kim jest persona marketingowa i do czego służy

Kim jest persona marketingowa i do czego służy?

Co to jest persona marketingowa? Dlaczego jej stworzenie ma tak duże znaczenie w trakcie projektowania strategii marketingowej? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Persona marketingowa – kim jest?

Persona marketingowa to nic innego jak wzorzec bądź wzorowa osoba należąca do Twojej grupy docelowej. W ten sposób możesz również nazwać swojego Klienta idealnego. Nadając mu imię, wiek, cechy charakteru możesz go bardziej dokładnie poznać. Im więcej szczegółów, tym łatwiej będzie Ci dopasować do niego odpowiednią komunikację marketingową.

W jakim celu określa się personę marketingową?

Zastanawiasz się, po co określać personę marketingową? Otóż tworząc treści marketingowe najlepiej jest od razu pomyśleć o tym, kto ma być ich głównym odbiorcą. Postępując w ten sposób zwiększysz szansę na dotarcie do tych osób. Mimo, iż może się to wydawać proste, jednak w dalszym ciągu istnieje wiele kampanii marketingowych, które okazują się nieskuteczne. Wynika to z faktu, iż ich twórcy nie zadali sobie wcześniej pytania – jakie są aktualnie najistotniejsze potrzeby ich persony marketingowej.

Pamiętaj, że dzięki niej łatwiej stworzysz spójną kampanię marketingową, która dotrze do osób naprawdę zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie produktami bądź usługami. Dodatkowo, w odpowiedni sposób wykreowana persona marketingowa stanowi niezastąpioną pomoc podczas content marketingu. Znając dokładnie potrzeby Klientów oraz posiadając głębszą wiedzę o procesie podejmowania przez nich decyzji, w łatwy sposób stworzysz wartościowy content, który spełni ich oczekiwania.

Co więcej?

Posiadając odpowiednią wiedzę na temat swojej persony marketingowej, możesz dostosować do niej zarówno treść, jak i odpowiedni kanał komunikacji. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku wiele zależy od wieku Twojego Klienta – w inny sposób dotrzesz do nastolatka a inaczej do osoby po 40-tce. W projektowaniu persony pomocne będą więc dane demograficzne, dzięki którym dużo łatwiej dotrzesz do Twojej grupy docelowej. Ponadto, odpowiednie kanały komunikacji zdecydowanie ułatwią kontakt z Klientem w sieci, a ich właściwy dobór powinien stanowić punkt wyjścia w planowaniu Twojej marketingowej kampanii.

Persona marketingowa na potrzeby Twojego biznesu – jak ją stworzyć?

Pamiętaj, aby podczas tworzenia swojej persony marketingowej dobrze poznać swoich Klientów. Dlaczego? Szczegółowa i precyzyjna analiza modelowego Klienta znacznie ułatwi tworzenie persony. Na początku warto korzystać z podstawowych szablonów, które pomogą Ci określić kryteria konieczne do tego, aby stworzyć obraz Klienta idealnego. Mowa tutaj o takich kryteriach jak:

  • wiek
  • płeć
  • stan cywilny
  • wykonywany zawód
  • wykształcenie
  • miejsce zamieszkania
  • zainteresowanie
  • oczekiwania i cele
  • codzienne problemy

Zastanawiasz się, gdzie szukać takich danych? Powinieneś wiedzieć, iż sposobów na lepsze poznanie swoich Klientów jest kilka. Jako pierwsze, warto przeanalizować informacje, które dotyczą osób odwiedzających Twoją witrynę internetową. Frazy i słowa kluczowe, które wpisują Klienci odwiedzający Twoją stronę, informują Cię o ich oczekiwaniach i pragnieniach. Precyzyjna analiza potrzeb i oczekiwań Klientów wobec Twojej Marki i firmy z pewnością ubogaci stworzone persony, co pomoże Ci skutecznie zaplanować odpowiednie działania marketingowe.

Rekomendowane jest również zorganizowanie zebrania całego zespołu. Chodzi tutaj, zarówno o dział marketingowy, jak i sprzedawców oraz osoby, które zajmują się obsługą Klienta. Dzieląc się wiedzą i przemyśleniami możesz stworzyć prawdziwy obraz idealnej persony marketingowej.

  • sprzedawcy, którzy pracują bezpośrednio z Klientami dużo lepiej poznają ich najważniejsze potrzeby
  • osoby, które pracują w obsłudze Klienta mają z nimi lepszy kontakt, również w sytuacjach bardziej trudnych
  • z kolei, twórcy produktów znają dobrze swoje dzieła, zarówno jego mocne jak i słabe strony

To wszystko sprawia, że ich przewidywania mogą stanowić niezwykle istotny element podczas przygotowania kreacji obrazu Twojego Klienta.

Kolejną metodą na znalezienie Klientów są social media. Sprawdź, kto dodaje wpisy zawierające zapytania związane z Twoim produktem lub kto opisuje problemy, jakie mógłby on rozwiązać. Możesz zorientować się nie tylko w mediach społecznościowych, ale również na wszelkiego rodzaju forach online, gdzie znajduje się wiele podstawowych pytań, które pokażą Ci bliżej obraz Twojego modelowego Klienta, informując jednocześnie o jego potrzebach. Warto o tym pamiętać, bowiem media społecznościowe oraz fora tematyczne zapewniają znacznie łatwiejsze dotarcie do konkretnej grupy docelowej.

Istotnym narzędziem są również ankiety i wywiady. Zapytaj Klientów, czego oczekują i co jest dla nich najistotniejsze oraz jakie mają potrzeby. Najlepszym rozwiązaniem jest, jeśli tego typu wywiady bądź ankiety przeprowadzają sprzedawcy lub osoby, które pracują w obsłudze Klienta. Takie zastosowanie daje szanse na zebranie prawdziwych informacji.

Podczas tworzenia persony marketingowej warto także posiadać przykłady z życia, na bazie których możesz stworzyć realny, kompleksowy obraz własnego Klienta. Pamiętaj, że im bardziej szczegółowe informacje będziesz posiadać tym lepiej – każda drobnostka może sprawić, że jeszcze bardziej zbliżysz się do określonych person, co ułatwi Ci przeprowadzenie działań promocyjnych.
Reasumując, posiadając informacje na temat podstawowych cech Klienta, takich jak wiek czy miejsce zamieszkania, możesz wyobrazić sobie zarys idealnej persony marketingowej. Jednak, aby ten obraz mógł być pełny, należy uzupełnić go o wszystkie najważniejsze informacje m.in. na temat zainteresowań, oczekiwań, dążeń czy codziennych wyzwań z jakimi się ona zmaga. Tym sposobem znacznie łatwiej dotrzesz do swojej określonej grupy docelowej.

Darmowa konsultacja