Jak zapobiegać marnowaniu budżetu marketingowego?

Jak zapobiegać marnowaniu budżetu marketingowego

Jak zapobiegać marnowaniu budżetu marketingowego?

Czy wiesz, że nie musisz wydawać więcej środków na marketing, aby podnieść sprzedaż? Wystarczy bowiem, że będziesz właściwie dysponować dostępnym budżetem stawiając na maksymalną efektywność. W dzisiejszym poradniku podpowiemy jak tego dokonać. Zapraszamy!

Dane analityczne

Na samym początku musisz wiedzieć, że twój marketing należy budować na podstawie danych, a nie tylko przeczuć. Dlaczego? W przeciwnym wypadku istnieje duże ryzyko, że niepotrzebnie zmarnujesz pokaźną część swojego budżetu marketingowego. W związku z powyższym, należy zbierać i odpowiednio wykorzystywać dane analityczne, które dostarczane są przez specjalistyczne narzędzia.

Pozyskiwanie jakościowych danych – jak to robić?

Zastanawiasz się, jak zapobiegać marnowaniu budżetu marketingowego? Przede wszystkim musisz postawić na rozwiązania odpowiednio dopasowane do Twojego biznesu. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze narzędzia analityczne, które warto wykorzystać w tym celu:

  • Google Analytics 4 – podstawa dla każdego biznesu, który posiada własną stronę internetową. To dedykowane narzędzie, które zbiera dane o użytkownikach, zdarzeniach oraz konwersjach. Co istotne? Aby móc pozyskiwać niestandardowe informacje, należy zintegrować to oprogramowanie z Google Tag Manager
  • Google Search Console – narzędzie, które umożliwia analizowanie stanu strony internetowej w wyszukiwarce Google, czyli m.in. widoczności, indeksacji oraz ewentualnych błędów. Dane, które pochodzą z narzędzia możesz wykorzystać do zbudowania lepszej strategii SEO
  • HubSpot – kolejne narzędzie, które wspiera firmę na różnych przestrzeniach takich jak np. marketing, sprzedaż, czy obsługa Klienta. Dzięki niemu możliwy jest monitoring zachowania generowanych leadów. Ponadto, narzędzie to przydaje się również podczas realizowania strategii marketing automation. Dedykowane jest m.in do budowania landing page bądź CTA
  • Kissmetrics – narzędzie, którego głównym celem jest analityka pomagająca podejmować lepsze decyzje marketingowe. To rozwiązanie szczególne zalecane firmom i przedsiębiorstwom, które nie potrzebują rozbudowanego rozwiązania lecz konkretnego oprogramowania służącego do analityki
  • Brand24 – narzędzie służące do monitorowania sieci w poszukiwaniu wzmianek na temat marki oraz oferowanych produktów bądź usług. Dzięki temu rozwiązaniu możesz szybko wyłapać to co mówią o tobie Klienci oraz konkurencja
  • Ahrefs/ Semrush – narzędzia SEO przydatne szczególnie podczas pozycjonowania strony internetowej. Wyposażone są w szereg funkcji: dzięki nim możliwa jest analiza popytu na frazy kluczowe, badanie kanibalizacji w serwisie, czy audytowanie konkurencji
  • Looker Studio – narzędzie, które służy do wizualizacji danych pochodzących z różnych źródeł. Umożliwia m.in. zaprojektowanie widoków przystosowanych do indywidualnych potrzeb marketera

Wybór poszczególnych narzędzi zależy od tego, w jaki sposób budujesz swój marketing oraz co chcesz dzięki niemu osiągnąć. Nie oznacza to, że musisz korzystać ze wszystkich wyżej wymienionych rozwiązań. Warto skupić się na tym, aby analizować te informacje, które pomogą Ci budować lepszą strategię dla swojej marki oraz firmy.

Narzędzia analityczne – czego w nich szukać?

Bez względu na to jakich informacji szukasz, koniecznością będzie poddanie analizie innego zestawu danych. Zaleca się, aby zwrócić szczególną uwagę na:

• niewykorzystane informacje – m.in. porzucone koszyki, strony zawierające wysoki współczynnik odrzuceń, strony z niskim współczynnikiem odrzuceń, pozycja słów i fraz kluczowych w Google poza TOP10
• elementy do optymalizacji – w szczególności optymalizacja budżetu na kampanie Google Ads oraz reklamy publikowane w mediach społecznościowych
• korelacje – występują pomiędzy różnymi zestawami danych. Mimo, iż stanowią świetne źródło informacji o zachowaniach użytkowników, jednak należy uważać, aby przez przypadek nie wystąpiło zjawisko tzw. nadinterpretacji. Wówczas zamiast zbudować lepszy marketing może nastąpić ponowne zmarnowanie Twojego budżetu
• anomalie – dane, które odbiegają od normy nigdy nie są przypadkowe. Pamiętaj, aby dokładnie zbadać dlaczego taka sytuacja miała miejsce. Może to być zarówno efekt ostatniego postu opublikowanego w social mediach, jak i wzmianki w sieci na temat Twojej marki, produktów bądź usług

Narzędzia analityczne – czego w nich szukać

Pamiętaj, aby dobierać właściwe kanały marketingowe

Odpowiedni wybór kanałów marketingowych stanowi fundament. Jest on kluczowy w kontekście efektywności podejmowanych działań oraz ma znaczący wpływ na wyniki. Zastanów się z jakich konkretnych narzędzi chcesz korzystać oraz, które dokładnie dane są dla Ciebie kluczowe. To sprawdzony sposób na zbudowanie procesu analitycznego bez tracenia czasu.

Ponadto, do przeprowadzania audytów przydatne mogą być również:

  • SEO – w tym m.in. analiza widoczności serwisu, błędów technicznych, indeksacji, szybkości ładowania oraz optymalizacji strony pod kluczowe frazy
  • UX – analiza użyteczności strony pod kątem dostosowania do potrzeb odbiorców
  • Google Ads – audyt konta, na którym realizowane są kampanie reklamowe. Głównym celem tego typu analizy jest optymalizacja działań w celu zwiększenia współczynnika ROI
  • Social Media – analiza kont, na których realizowane są kampanie reklamowe oraz działania organiczne

Jeśli nie posiadasz odpowiednich umiejętności analitycznych bądź nie masz czasu, aby szczegółowo zapoznać się z danymi – skorzystaj z pomocy doświadczonych ekspertów. Gwarantujemy, że dzięki COOLONE zaczniesz realizować znacznie efektywniejszy marketing.

 

Darmowa konsultacja