Czym jest Marketplace? Jakie zalety i wady niesie za sobą takie rozwiązanie?

Czym jest Marketplace Jakie zalety i wady niesie za sobą takie rozwiązanie

Czym jest Marketplace? Jakie zalety i wady niesie za sobą takie rozwiązanie?

Chciałbyś otworzyć swój własny biznes online bądź jeszcze bardziej go rozwinąć? W tej sytuacji możesz skorzystać z wielu różnych możliwości. Jedną z najpopularniejszych metod sprzedaży zarówno w Polsce, jak i na całym świecie jest marketplace. To innowacyjna metoda sprzedaży, która pozwala Ci nie tylko zarobić, ale także skorzystać ze specjalnie przygotowanych platform. Zapoznaj się z poniższym artykułem i sprawdź, czy tak opcja jest dla Ciebie. Zapraszamy do lektury!

Marketplace – definicja

Zastanawiasz się czym tak naprawdę jest marketplace? Otóż jest to elektroniczna forma sprzedażowa. Prościej mówiąc to strona internetowa, na której wielu sprzedawców może oferować swoje produkty, w tym samym czasie. Ta nowoczesna forma e- commerce zrzesza wiele firm i ich Klientów, jednocześnie umożliwiając Tobie pełną kontrolę zachowania, ceny, czy oferty konkurencji. O czym warto pamiętać? To, iż różne serwisy marketplace mogą różnic się nieco od siebie! Mowa tutaj nie tylko o funkcjonalności czy regulaminie, ale przede wszystkim o specjalizacji, branży danej strony www. Wśród najpopularniejszych marketplace w Polsce znajdują się m.in. Empik oraz Allegro. To platformy sprzedażowe, które zostały podzielone na kilka głównych kategorii i wiele pobocznych. Główną zasadą działania matketplace jest również to, że do zakupu dochodzi na tej witrynie, dzięki czemu odbiorcy mogą załatwić wszystko w jednym miejscu.

Działanie marketplace- na czym polega?

Należy zaznaczyć, iż marketplace to nie tylko nowoczesny, ale również intuicyjny sposób sprzedaży, co jest gwarantem bezproblemowej obsługi i pełnej kontroli sprzedaży. To metoda działania polegająca na tym, że potencjalny Klient wyznacza określoną kategorię lub wpisuje nazwę konkretnego produktu. Poprzez takie rozwiązanie, wyświetlają się oferty zgodne z zastosowanym filtrowaniem. Najważniejsze jest to, by wyróżnić się na tle całej konkurencji! Mimo, iż dobrym sposobem jest zaproponowanie niższej ceny, to jednak nie wpłynie to pozytywnie na Twoje zarobki. Z kolei zalecanym sposobem jest korzystanie z płatnych reklam, gdyż dzięki nim Twoja oferta znajdzie się na najwyższych pozycjach wynikach wyszukiwania.

Co istotne? Niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie swojej oferty. Po pierwsze powinieneś określić cenę swoich produktów, wskazać liczbę dostępnych towarów a także wyznaczyć czas dostawy. Pamiętaj, że każdy z tych aspektów jest bardzo ważny dla odbiorców, bowiem w wielu przypadkach decyduje o tym, czy wybierze właśnie Ciebie. Dostarczenie towaru oraz jego wysyłka to obowiązki, które należą do sprzedawcy. Właściciel platformy sprzedażowej marketplace może jednak zaoferować formy dostawy w atrakcyjnych cenach. Jeśli interesuje, jak działa ta metoda e-commerce w Polsce, powinieneś zwrócić uwagę przede wszystkim na kwestię finansową. Jeśli chodzi o koszty związane ze sprzedażą, najczęściej do wyboru są 2 modele rozliczania:

  • Abonament- to metoda rozliczania wyróżnia się tym, iż jest pobierana ze środków za sprzedaż lub trzeba ją opłacić z góry. To rozwiązanie, które często oferuje różne pakiety cenowe. W zależności jaką opcję wybierzesz, możesz wystawić większą liczbę produktów, co z kolei przełoży się na wyższe koszty. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie musisz przejmować się prowizją za sprzedaż bądź innymi dodatkowymi opłatami. To istotne, zwłaszcza jeśli oferujesz Klientom towary o wysokiej jakości np. luksusowe samochody, biżuterię czy elektronikę.
  • Prowizja- to jeden z najczęściej wybieranych modeli, jeżeli chodzi o rozliczanie marketplace. A więc jak to wygląda? Otóż w tym przypadku właściciel serwisu od Ciebie określoną opłatę za sprzedaż lub wystawienie towaru. Wszystkie kwoty ustalane są wcześniej i z reguły mają wartość procentową- im droższy produkt sprzedaż, tym więcej zapłacisz. Należy jednak pamiętać, iż często wysokość prowizji zależy od rodzaju oferowanych towarów, dlatego też kwota może się różnić w zależności od poszczególnej kategorii czy produktu. Ogromną zaletą tego typu rozwiązania jest fakt, że jeśli nie sprzedasz żadnych towarów- nie płacisz nic. To metoda rozliczania, która polecana jest szczególnie osobom rozpoczynającym swoją przygodę z biznesem e- commerce, a przede wszystkim z marketplace!

Kto wybiera marketplace?

Warto zaznaczyć, iż marketplace to bardzo popularna forma e- commerce w Polsce, która jest chętnie wybierana zarówno przez większe, jak i mniejsze firmy. Aczkolwiek najczęściej na tego rodzaju serwis stawiają osoby, które zaczynają swoją działalność w sieci. To właśnie w tym przypadku duże znaczenie ma ograniczenie kosztów oraz możliwość przetestowania różnych możliwości. Dzięki oferowanemu rozwiązaniu nie musisz tworzyć własnego e- sklepu, ponieważ możesz skorzystać z gotowych rozwiązań np. stron internetowych typu marketplace. Ponadto ten model sprzedaży jest chętnie łączony z dropshippingiem, co pozwala maksymalnie obniżyć koszty, a Twoim jedynym obowiązkiem pozostaje zająć się reklamą!

Co więcej? Czy wiesz, że marketplace możesz także wykorzystać jako kolejny kanał sprzedaży? Dzięki takiemu zastosowaniu zdecydowanie zwiększysz swoje szanse na dotarcie do nowych Klientów! Powinieneś wiedzieć, że równocześnie możesz mieć swój e- sklep oraz konto w wybranym serwisie marketplace, dzięki czemu zyskasz szansę na zdobycie wyższej pozycji wyszukiwarce Google na określone słowa kluczowe . Zastanawiasz się dlaczego tak się dzieje? Jest to spowodowane faktem, iż taki serwis jak np. Allegro jest już skutecznie wypozycjonowany, dlatego to on pojawia się na szczycie wyników.

Warto dodać, że marketplace stanowi również dobre rozwiązanie, jeśli zależy Ci na dywersyfikacji przychodów. W tej sytuacji musisz założyć swój własny sklep online oraz umożliwić konkurencji sprzedaż ich produktów. Pamiętaj, że znajdą się tam także Twoje produkty lub usługi, dzięki czemu szybciej osiągniesz założony cel!

Czy warto mieć marketplace i witrynę www?

Bez większego problemu możesz połączyć sprzedaż w e- sklepie z marketplace! To niezwykle korzystne rozwiązanie, bowiem zdecydowanie większa Twoje zasięgi. Takie połączenie sprawia, że możesz sprzedawać takie same lub inne produkty w 2 lub większej liczbie miejsc. Należy również podkreślić, iż marketplace to budżetowe rozwiązanie, które nie wymaga żadnych, innych dodatkowych kosztów związanych np. platformami płatniczymi czy podpisywaniem umów z przewoźnikami. Prostym językiem mówiąc, korzystasz z gotowych rozwiązań, zajmujesz się reklamą, promocją, wystawianiem i wysyłką towaru. Wybierając takie rozwiązanie, nie musisz obawiać się problemów z połączeniem tego typu formy sprzedaży z własnym sklepem online. Jeśli korzystasz z systemu ERP, z jednego panelu możesz administrować marketplace i sklepem. To doskonałe połączenie zwiększy nie tylko Twoje zasięgi, ale umożliwi dotarcie do nowych Klientów i w lepszy sposób wypromuje Twój biznes! To bardzo dobre rozwiązanie dla wielu firm i przedsiębiorstw.

Czy warto wybrać marketplace? Zalety i wady

Zadajesz sobie pytanie- jakie zalety i wady niesie za sobą marketplace? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że platforma e- commerce to obecnie jeden z najbardziej istotnych trendów na całym świecie. Aczkolwiek wybór marketplace jako miejsca sprzedaży sprawa indywidualna, dlatego też nie należy kierować się tylko modą lub trendami, ale odpowiednim dopasowaniem do Twojego biznesu. Poniżej przedstawiamy listę największych korzyści oraz najbardziej słabych stron. Nasz poradnik z pewnością ułatwi Ci podjęcie właściwej decyzji- przekonasz się co może zyskać każda ze stron, która korzysta z serwisu marketplace.

  1.  Jakie zalety dla kupujących? Jedna z największych zalet serwisu marketplace to bardzo duża różnorodność i dostępność wielu rozbudowanych platform. Dzięki temu Klienci w łatwy sposób znajdują interesujące ich produkty (odpowiednio dopasowane pod względem ceny, czasu dostawy oraz innych indywidulanych cech). Platforma marketplace zapewnia Konsumentom również wiele innych zalet! Wśród nich można wymienić m.in. łatwe i szybkie zapoznanie się z wieloma ofertami, możliwość dokonania zakupu w jednym miejscu, skrócony czas dokonywania zakupów, oraz niższe ceny niż u konkurencji i gwarancja bezpieczeństwa podczas przeprowadzania transakcji. To najważniejsze kwestie, które są decydujące jeśli chodzi o zakup w marketplace.
  2. Jakie wady dla kupujących? Choć Klienci mogą naprawdę wiele zyskać wybierając zakupy w marketplace, jednak nie oznacza to rozwiązania bez wad. Do najczęściej wymienianych wad zalicza się m.in. konieczność osobnego płacenia za przesyłkę, jeśli kupujący dokonuje zakupów u kilku sprzedających czy ograniczony kontakt ze sklepem np. niewidoczna nazwa lub link do strony, co ma wpływ na zmniejszenie transakcji poza serwisem marketplace.
  3. Jakie zalety dla sprzedawców? Najważniejszą zaletą dla sprzedawców jest rzecz jasna możliwość stworzenie kolejnego kanału dystrybucyjnego. To dodatkowa opcja, którą można wykorzystać zarówno do wszystkich produktów, jak i jednej, konkretnej marki. Platforma marketplace zwiększa nie tylko rozpoznawalność sklepu online, ale przede wszystkim pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Co więcej? Marketplace to także niższe koszty a także gwarancja sprzedaży towarów fizycznych, cyfrowych oraz usług. Należy również zwrócić uwagę na bezpłatny dostęp do bazy Klientów, możliwość kontroli liczby zamówień oraz łatwą obsługę i wsparcie podczas sprzedaży. Ważną zaletą marketplace jest także większa widoczność w wyszukiwarce Google.
  4. Jakie wady dla sprzedawców? Jeśli jesteś sprzedawcą na pewno zwrócisz uwagę na wiele wad, które charakteryzują platformę marketplace! To m.in. duża konkurencja- sprzedając popularne produkty typu odzież, elektronika czy galanteria, musisz zainwestować w reklamę, jeśli chcesz pokonać konkurencję. Jako wadę należy wymienić także koszty związane ze sprzedażą lub płatność prowizyjną. Jeśli chcesz korzystać z platformy przez dłuższy czas, musisz na bieżąco śledzić wszelkie zmiany zachodzące w regulaminie marketplace.
  5. Jakie zalety i wady dla właścicieli marketplace? Czy wiesz, że możesz nie tylko kupować i sprzedawać produkty w serwisach marketplace, ale również prowadzić taką platformę? Takie rozwiązanie daje ci nowy kanał, gdzie będziesz oferować swój asortyment. Ponadto, zyskasz dodatkowe źródło przychodów (dotyczy prowizji lub abonamentu). Należy zaznaczyć, że tego typu e- commerce pozwala dołączyć do platformy kolejnym dostawcom. Pamiętaj, iż większa liczba sprzedawców wpłynie pozytywnie na negocjację korzystnych cen! Powinieneś jednak wiedzieć, że posiadanie marketplace to bardzo duża odpowiedzialność, dlatego warto korzystać ze sprawdzonych usług doświadczonych profesjonalistów.

Najpopularniejsze marketplace w Polsce

  1. Allegro – to bezapelacyjnie najpopularniejszy serwis marketplace w Polsce. To platforma, na której możesz założyć swój sklep internetowy i sprzedawać wiele produktów dopasowanych do licznych kategorii. Co istotne? Bardzo dobrze rozwinięta jest także lokalna oferta. Dużą zaletą serwisu jest też możliwość dokładnego i szczegółowego wyszukiwania, dzięki czemu nie będziesz mieć żadnych problemów z określeniem koloru, wymiaru, ceny, lub czasu dostawy. Co więcej? Allegro to bardzo popularny serwis, służący do kupna i sprzedaży zarówno podstawowych produktów, jak i bardziej wartościowych czy nawet luksusowych. Warto jednak zwrócić uwagę na zainteresowanie tą platformą, która jest bardzo dobrze widoczna w liczbie ofert. Prościej mówiąc panuje tam ogromna konkurencja, a wszystkie oferty są do siebie bardzo podobne. Dlatego też, bez odpowiedniej inwestycji w reklamę, na samym początku może być Ci nieco ciężko wybić się na tle konkurencji.
  2. Empik – mimo, iż wcześniej Empik był platformą, która służyła przede wszystkim do sprzedaży książek, e- booków i artykułów papierniczych, jednak obecnie Empik znany jest jako marketplace, w którym znajdują się zarówno wszystkie wyżej wymienione produkty, jak i perfumy, elektronika, kosmetyki czy zabawki. To platforma, na której w łatwy sposób możesz sprzedawać swoje towary.
  3. Amazon- to najpopularniejszy na świecie serwis sprzedażowy, który dopiero od 2021 roku jest dostępny w naszym kraju. Amazon to bardzo duża platforma o dobrej widoczności, w której zwiększa się stale liczba sprzedawców. Wybierając tą platformę sprzedażową, nie musisz martwić się konkurencją, tak jak w przypadku Allegro. Ogromną zaletą Amazon jest możliwość bezproblemowego dotarcia do Klientów z całej Europy. Profesjonalny serwis oferuje Klientom dodatkowe wsparcie, tłumacząc opisy na rożne języki. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będziesz mieć problemów z rozszerzeniem konkretnej grupy docelowej!
  4. AliExpress – chińska platforma marketplace. Serwis cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem na całym świecie ze względu na niezwykle tani asortyment. Zastanawiasz się dlaczego na AliExpress produkty są aż tak tanie? Wynika to z tego, że kupujesz je bezpośrednio od producenta. To główny powód, dla którego większość firm chętnie korzysta z tej opcji, bowiem zakupione produkty mogą później sprzedać w swoich sklepach online. Warto jednak zauważyć, iż tego typu produkty najczęściej są niskiej jakości a czas dostawy jest dość długi. Ponadto, zmiana w obowiązujących przepisach sprawiła, że droższe przesyłki wiążą się z dodatkową opłatą celną.
  5. Facebook Marketplace – media społecznościowe to również świetne marketplace! Bardzo dobrym przykładem jest Facebook. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz wykorzystać specjalną przestrzeń, sprzedając lub kupując różne produkty. Istotne jest to, że oferta jest dostępna tylko i wyłącznie dla użytkowników Facebooka, jednak i tak jest bardzo duża liczba odbiorców. Zakupy w Facebook Marketplace pozwalają filtrować m.in. cenę, lokalizację czy kategorię, dlatego też są dość intuicyjne. Jeśli wiesz, jak poruszać się po tym serwisie społecznościowym, nie będziesz mieć żadnych problemów z dodaniem swojej indywidulanej oferty!
  6. Ceneo.pl – to drugi z najpopularniejszych serwisów marketplace. To platforma, która już od kilku lat nie służy tylko i wyłącznie jako porównywarka cen, ale również jako e- sklep. Połączenie obu funkcji umożliwia Klientom natychmiastowe poznanie ceny produktu oraz zakup bez konieczności odwiedzanie innej strony. Na platformie Ceneo.pl możesz oferować towary z wielu różnych branż np. kosmetyki, lekarstwa, ubrania czy elektronikę.
  7. Pakamera – to polska platforma, bardziej wyspecjalizowana niż Allegro czy Amazon. Serwis został stworzony przede wszystkim dla projektantów i niezależnych marek. Pakamera oferuje możliwość sprzedaży zarówno produktów, jak i projektów czy pomysłów. Największą grupę produktów stanowią tam towary z takich kategorii jak: ubrania, ozdoby do domu czy dodatki.
    Mamy nadzieję, iż powyższy artykuł rozwieje wątpliwości dotyczące platformy marketplace. Jednak, w razie jakichkolwiek pytań zawsze i chętnie służymy kompleksową pomocą i fachowym doradztwem. Zapraszamy do kontaktu!
Darmowa konsultacja