Czy reklama w telewizji jest opłacalnym rozwiązaniem?

Czy reklama w telewizji jest opłacalnym rozwiązaniem

Czy reklama w telewizji jest opłacalnym rozwiązaniem?

Rynek reklamowy w obecnych czasach jest bardzo duży, a możliwości marketingowych jakie z niego płyną jest mnóstwo. Mimo, iż w ciągu ostatnich lat znaczącą przewagę w rozwoju mają nowe media, czyli przede wszystkim internet, to jednak te tradycyjne w dalszym ciągu pozostają atrakcyjne dla społeczeństwa. Co więcej? Duża część osób informacje pochodzące z mediów reklamowych traktuje jako zdecydowanie bardziej wiarygodne niż te, które pochodzą z sieci. W związku z powyższym, telewizyjna reklama nieustannie może stanowić atrakcyjne narzędzie marketingowe dla reklamodawców.

Czym jest reklama telewizyjna i jakie są jej rodzaje? Na czym polega jej skuteczność i konkurencyjność? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym poradniku.

Reklama w telewizji – co to jest i jakie są jej rodzaje?

Reklama telewizyjna charakteryzuje się przede wszystkim formatem reklamowym, który zazwyczaj jest audiowizualny. Jednak należy mieć na uwadze, że dzisiejsze możliwości reklamowe są zdecydowanie większe niż jeszcze jakiś czas temu. Właśnie dlatego można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów reklam telewizyjnych:

  • spot reklamowy – jedna z najbardziej powszechnych, znanych i popularnych form reklamy telewizyjnej. To krótki film promocyjny, który najczęściej trwa od 15 do 30 sekund i wyświetlany jest na bloku reklamowym stacji telewizyjnych
  • lokowanie produktu – forma reklamy telewizyjnej, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem i również może być bardzo skuteczna. Polega na obecności konkretnego produktu bądź marki w filmach, serialach, czy programach telewizyjnych. Jej głównym zadaniem jest dotarcie do świadomości odbiorców
  • sponsoring mediów – polega na finansowaniu przez konkretną firmę wydarzenia lub programu telewizyjnego. Co istotne? Wydarzenie to jest ujawniane i często musi wspominać o nim prowadzący lub jest ono przedstawiane w postaci krótkiego filmu

Skuteczność i konkurencyjność reklamy w TV

Czy wiesz, że większość osób oglądających telewizję przerwy na reklamę wykorzystuje w różnych celach m.in. na przygotowanie posiłku? Pada jednak pytanie, czy rzeczywiście odbiorcy nie zwracają uwagi na treści reklamowe wyświetlane w telewizji? Ma bowiem ona wciąż najwyższy wskaźnik rentowności. W tym przypadku wniosek nasuwa się sam – reklama telewizyjna jest skuteczna i bardzo mocno wpływa na rozpoznawalność marki.

Warto również zapoznać się ze statystykami jakie wykazuje mindshareworld.com – aż 76% polskich internautów unika kontaktu z reklamami, nie tylko wykorzystując specjalne oprogramowania blokujące treści reklamowe, ale również wiele innych technik. Dane pochodzące ze statystyk jasno wskazują na znaczącą przewagę reklamy natywnej.

Grupa docelowa i inne formy reklamy

Większość przeprowadzonych statystyk i badań pokazuje, iż reklama telewizyjna w dalszym ciągu w mocny sposób wpływa na odbiorców zwłaszcza, że trudno jest o mechanizmy, dzięki którym odbiorca mógłby się przed nimi uchronić. Mimo, że reklamy w TV nieustannie mają najwyższy budżet, jednak nie każdy musi o nie dbać. Duże zasięgi przynosi również skuteczne pozycjonowanie organiczne. Ponadto, warto dostosować odpowiedni kanał komunikacyjny treści reklamowych do określonej grupy docelowej i jej cech. Jeżeli prowadzisz małą firmę, a jej produkty dedykowane są określonej grupie docelowej znacznie lepszym rozwiązaniem będzie inwestycja w pozycjonowanie organiczne bądź kampanie reklamowe, które pojawiają się na konkretnych tematycznych stronach internetowych.

Ile kosztuje reklama telewizyjna?

Zastanawiasz się, ile kosztuje reklama w TV? Na jej ostateczny koszt wpływa wiele istotnych czynników m.in:

  • zasięg stacji telewizyjnej – ogólnokrajowa, regionalna, lokalna itp.
  • czas trwania emisji reklamy – godzina, dzień tygodnia, pora roku
  • czas trwania reklamy telewizyjnej – 15, 30 sekund lub więcej
  • kolejność emisji reklamy w bloku reklamowym
  • a także rodzaj reklamy w TV

Wszystkie wyżej wymienione czynniki wpływają na to, z jakimi kosztami musi liczyć reklamodawca, który planuje zareklamować produkt bądź firmę przy pomocy telewizji.

Reasumując, to czy opłacalne jest reklamowanie w telewizji własnej marki, produktu bądź usługi powinno być zawsze uzależnione od strategii marketingowej firmy – od grupy odbiorców, celów marketingowych oraz biznesowych. Jednocześnie należy pamiętać, że reklama telewizyjna nie zawsze musi oznaczać wysokie koszty. Z drugiej strony zaś, niska cena emisji reklamy może wiązać z niską oglądalnością spotu, a co za tym idzie słabym zasięgiem oddziaływania.

Darmowa konsultacja