TOWS to metoda analizy strategicznej, która pomaga przedsiębiorstwom ocenić swoją pozycję na rynku i określić optymalną strategię działania. To rozwinięcie analizy SWOT, które umożliwia dogłębne poznawanie firmy i otaczającego ją świata. Jest to akronim od angielskich słów Threats (zagrożenia), Opportunities (szanse), Weaknesses (słabe strony) i Strengths (mocne strony).
Zagrożeniami są czynniki zewnętrzne, które mogą negatywnie wpłynąć na działalność przedsiębiorstwa. Mogą to być m.in. zmiany w otoczeniu politycznym, gospodarczym lub społecznym, pojawienie się nowych konkurentów na rynku czy też zmiana preferencji Klientów.
Szansami są czynniki zewnętrzne, które mogą stanowić dla przedsiębiorstwa możliwość rozwoju i osiągnięcia sukcesu. Mogą to być np. zmiany w trendach rynkowych, nowe technologie, czy też rozwijający się rynek zbytu.
Słabe strony odnoszą się do wewnętrznych czynników, które mogą utrudniać działanie przedsiębiorstwa i stanowić przeszkody w osiągnięciu celów. Mogą to być np. brak odpowiednich zasobów finansowych czy też niewystarczające umiejętności pracowników.
Mocne strony to wewnętrzne atuty przedsiębiorstwa, które pozwalają mu na osiąganie sukcesów i przewagę konkurencyjną. Mogą to być np. wykwalifikowana kadra, innowacyjne produkty, czy też dobra reputacja marki.
Te dwie metody można łączyć w celu udoskonalenia strategii firmy. Pozwalają one na analizę planów biznesowych, kampanii promocyjnych czy kierunków rozwoju zawodowego. TOWS jest zbliżony do SWOT, ale kładzie większy nacisk na analizę czynników zewnętrznych. Poprzez skupienie się na zagrożeniach i szansach, pozwala dokładniej przeanalizować potencjalne kierunki działania.
Kluczowe pytania przy wykorzystaniu TOWS to:
Najskuteczniejsza analiza SWOT uwzględnia różnorodne perspektywy. Osiągnięcie tego wymaga wykorzystania danych oraz opinii interesariuszy. Wewnętrzne czynniki (atuty i słabości) można wzbogacać poprzez analizy, dane sprzedażowe czy opinie pracowników. Czynniki zewnętrzne (szanse i zagrożenia) można czerpać z raportów trendów, danych rynkowych czy analiz konkurencji.
Choć TOWS wydaje się być odwróconą wersją SWOT, różnią się one celami. SWOT diagnozuje bieżący stan, natomiast TOWS pomaga w tworzeniu strategii. W procesie planowania najpierw identyfikuje się czynniki SWOT, a następnie, dzięki TOWS, przekształca je w konkretną strategię.
Warto pamiętać, że analiza TOWS jest narzędziem biznesowym, które pomaga przedsiębiorstwu lepiej zrozumieć swoje otoczenie i podjąć skuteczne decyzje strategiczne. Jednak sama analiza nie gwarantuje sukcesu – kluczowe jest wdrożenie odpowiednich działań oraz elastyczność i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków.
Analiza TOWS jest niezwykle ważnym narzędziem dla każdego przedsiębiorstwa, które chce osiągnąć sukces na rynku. Pozwala ona zidentyfikować kluczowe zagrożenia i szanse oraz słabe i mocne strony przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest opracowanie skutecznej strategii, która pozwoli wykorzystać szanse i przeciwdziałać zagrożeniom.
Jeśli potrzebujesz kompleksowej pomocy w tym zakresie – skontaktuj się z nami. Zespół doświadczonych ekspertów COOLONE czeka na Ciebie! Zapraszamy.