Charakterystyka i statystyki branży e-commerce w Polsce

Statystyki branży e-commerce w Polsce

Charakterystyka i statystyki branży e-commerce w Polsce

E-handel to dynamicznie rozwijający się sektor. Coraz więcej osób wybiera zakupy online, czego przyczyną są nowe technologie i pandemia COVID-19. Ten trend jest widoczny również w Polsce. Jak przedstawia się rynek e-handlu w naszym kraju? Zapraszamy do zapoznania się z kilkoma faktami i statystykami.

E-handel – co to takiego i jakie ma cechy?

Pod pojęciem e-handlu rozumiemy wszelkie transakcje komercyjne odbywające się za pośrednictwem internetu. Kluczowym elementem tego sektora są sklepy internetowe . Niemniej jednak, składają się na niego również:

  • portale ogłoszeniowe z możliwością zakupów online
  • strony aukcyjne
  • serwisy bukmacherskie online
  • e-bankowość
  • wirtualne kantory walutowe

Chociaż e-handel nie eliminuje sklepów fizycznych, przyczynia się do zmiany ich roli. Pandemia ukazała, że zakupy online są nie tylko wygodne i szybkie, ale też bezpieczne. 2020 rok stał się przełomem dla handlu cyfrowego. Wielu biznesmenów zrozumiało, że sieć pełna jest możliwości, a lekceważenie jej może prowadzić do strat. Założenie sklepu internetowego często nie wymaga dużych nakładów ani doświadczenia – najistotniejszy jest pomysł.

Charakterystyka e-handlu w Polsce

Od 2020 roku obserwujemy stały wzrost e-handlu w Polsce. Polacy coraz śmielej korzystają z zakupów online – nie tylko w kategorii sprzętu RTV i AGD, odzieży czy kosmetyków, ale także produktów spożywczych czy dla zwierząt. Lockdown spowodowany przez COVID-19 przyspieszył ten proces.

Co istotne? Rosnące zainteresowanie e-handlem powoduje powstawanie coraz większej liczby sklepów internetowych. Nawet małe firmy przenoszą się do sieci. W kraju króluje Allegro, zostawiając w tyle takie giganty jak Amazon czy AliExpress. Polacy najczęściej płacą szybkimi przelewami, ale także wybierają tradycyjne przelewy czy płatności za pobraniem. Polski e-handel ewoluuje, wprowadzając nowe rozwiązania technologiczne i logistyczne, co ułatwia i przyśpiesza zakupy online.

Statystyki e-handlu w Polsce

Z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, wynika, że zakupy online robi 77% Polaków. Ten odsetek jest stabilny w porównaniu z 2021 rokiem. Wśród kupujących online przeważają kobiety, głównie w wieku 35-49 lat oraz 50+.

Co skłania Polaków do zakupów w sieci? Najczęstsze odpowiedzi to: dostępność 24/7 oraz uniknięcie wizyty w sklepie stacjonarnym. Część respondentów wskazuje również na atrakcyjniejsze ceny w sieci. Najpopularniejsze kategorie zakupów online to odzież, kosmetyki, obuwie, książki, sprzęt RTV i AGD oraz produkty farmaceutyczne.

Przyszłość e-handlu w Polsce

Eksperci przewidują, że e-handel w Polsce będzie nadal się rozwijał. Pandemia podkreśliła znaczenie obecności w sieci. W branży coraz ważniejsza będzie sztuczna inteligencja, widoczna np. w spersonalizowanych rekomendacjach. Prognozy wskazują na wzrost wartości rynku handlu elektronicznego do 97 miliardów złotych do 2027 roku.

Podsumowując, pojawienie się nowych sklepów internetowych oznacza też większą konkurencję. Jednak, aby odnieść sukces, kluczem jest zapewnienie świetnych doświadczeń Klientom, budowanie ich lojalności oraz innowacje w sprzedaży i logistyce.

 

Darmowa konsultacja