W obecnych czasach bardzo trudno jest wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nawet w małym stopniu nie prowadzi żadnych działań marketingowych. W znacznej większości marketing przewija się w różnych formach w wielu firmach. Zwracając uwagę na jego jakże szerokie znaczenie, jest to bardzo dobre rozwiązanie. Jednakże najważniejsze pytanie brzmi – czy są to działania efektywne? Należy pamiętać, że bez odpowiedniej strategii oraz określenia celów marketingowych nawet najbardziej pomysłowe czynności mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
W momencie, gdy przeanalizujesz już własną ofertę oraz jej grupę docelową, czas, aby określić cele marketingowe Twojej firmy. Otóż, jest to nic innego jak założenia, które wskazują na to co chcesz osiągnąć, wykorzystując określone działania marketingowe. Mimo, iż można pomyśleć, że jest to bardzo proste – bowiem każdy właściciel firmy chce osiągnąć jak największe zyski, jednak w przypadku celów marketingowych chodzi o konkrety. Choć mogą być one związane z różnymi kryteriami, jednak istotne jest, aby były określone w precyzyjny sposób, aby możliwe było stwierdzenie, czy udało się je osiągnąć bądź nie. Ważne jest także określenie skali oczekiwanego rezultatu oraz ram czasowych jego osiągnięcia.
Wiesz już, że cele marketingowe powinny być nie tylko konkretne, ale również ograniczone w czasie. Pamiętaj jednak, iż nie są to jedyne czynniki, które mają duże znaczenie w kontekście celów. Aby nie zapomnieć o żadnym z ważnych elementów, z pomocą przychodzi przydatna koncepcja SMART. To doskonałe narzędzie, które wykorzystywane jest szczególnie w marketingu na potrzebę tworzenia celów. Jednak z powodzeniem może być stosowana również w innych branżach. Jak wygląda koncepcja SMART?
Ogólnie cele marketingowe można podzielić na kilka grup. Powinieneś postawić sobie przynajmniej kilka zadań z każdej grupy. Najważniejsze cele jakie można wyróżnić to:
Poza wyżej wymienionymi celami można wyróżnić również cele jakościowe, ilościowe oraz krótkoterminowe i długoterminowe.
Poniżej przedstawiamy przykładowe, precyzyjnie określone cele marketingowe:
Aby cele marketingowe mogły odpowiednio spełniać swoje role, muszą być spójne ze strategią marketingową przedsiębiorstwa. Strategię tą można określić jako zbiór jasno określonych działań oraz zasad w firmie, które należy spełnić, aby móc osiągnąć cele marketingowe. Prościej mówiąc, jest to przewodnik, który pomoże Ci w prowadzeniu, zarówno działań marketingowych, jak i ogólnie Twojej firmy.
Jeżeli chcesz stworzyć dobrą strategię marketingową, powinieneś najpierw skupić się na tym co musi ona w sobie zawierać:
Tym sposobem opracowana strategia marketingowa pozwoli Ci prowadzić przemyślane działania promocyjne. Pozbędziesz się dodatkowych i niepotrzebnych wydatków oraz zaoszczędzisz na nich czas.
Reasumując, w przypadku celów biznesowych najważniejsza jest koncepcja SMART, która zawiera wszystkie najważniejsze właściwości jakie powinny posiadać cele. Z kolei, strategia to pojęcie znacznie szersze – dlatego warto postarać się, aby możliwie jak najlepiej określała wszystkie aspekty działań marketingowych i była w odpowiedni sposób sprecyzowana.