Każda strona www powinna być systematycznie i regularnie poddawana analizie. Wówczas jesteśmy w stanie sprawdzić, czy zawieraj jakieś błędy powodujące jej wolniejsze działanie bądź mniejszą konwersję. Czytając poniższy artykuł dowiesz się, czym jest jeden z najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie własnej strony internetowej, czyli audyt SEO! A więc, zaczynajmy!
Pamiętaj, że dobrze działająca witryna odpowiednio zintegrowana z pozycjonowaniem i optymalizacją zapewni Ci wzrost zysków, a dodatkowo zachęci użytkowników do częstszych odwiedzin. Jednak, abyś mógł liczyć na takie korzyści, musisz przede wszystkim zadbać o sprawne działanie strony oraz prowadzić skuteczne i sprawdzone działania na zewnątrz.
Najpierw należy wyjaśnić czym jest audyt SEO? Otóż, to proces którego działanie polega na precyzyjnej i szczegółowej analizie strony www. Niezwykle ważne jest sprawdzenie jej pod kątem optymalizacji w wynikach wyszukiwania Google. Podczas przeprowadzania audytu dowiesz się, jak działa na różnych płaszczyznach. Oprócz tego, sprawdzisz czy powinieneś zmienić coś na swojej stronie bądź na zewnątrz. Dlatego tak istotne jest wyciągniecie odpowiednich wniosków, które otrzymasz z raportu SEO!
Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż audyt SEO to główny fundament współpracy a firmą pozycjonująca lub agencją interaktywną. Dzięki wykonanej analizie znajdziesz odpowiedzi na wszystkie ważne pytania oraz otrzymasz dużo cennych informacji. A więc, jakie konkretnie dane tam znajdziesz? To m.in.:
Audyt SEO to narzędzie z bardzo dużym potencjałem, którego głównym zadaniem jest pomoc właścicielom witryn dowiedzieć się, jakie działania są konieczne, aby móc zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google na najlepsze frazy kluczowe dotyczące prowadzonej działalności.
Ważne! Bez względu na to dla jakiej strony www wykonywany będzie audyt SEO i kto tę usługę zrealizuje, cele audytu są podobne:
Posiadanie dobrze zoptymalizowanej witryny jest bardzo istotne! Jest to spowodowane przede wszystkim faktem, iż wyszukiwarka Google coraz większą uwagę skupia na byciu przyjazną dla użytkowników oraz robotów indeksujących. Jednak, aby strona mogła być w pełni przyjazna dla użytkowników i robotów niezbędne jest dostosowanie jej do najnowszych trendów pod kątem użyteczności a także do wytycznych dla Webmasterów.
Czy wiesz, że audyt SEO to precyzyjna odpowiedź na pytanie- jak Twoja witryna wygląda pod kątem SEO, oraz jakie są twoje mocne i słabe punkty? Oto 3 najważniejsze kroki, aby zrozumieć działanie własnej strony www.
Audyty podzielić można na kilka rodzajów, aczkolwiek podstawowym podziałem jest sposób wykonania audytu:
Planujesz stworzyć nową witrynę? Na samym początku powinieneś zaprezentować makietę lub grafikę specjaliście SEO. Dzięki temu znacznie wzbogacisz dokumentację strony internetowej o cenne uwagi dla programistów i deweloperów. Co więcej? Dzięki takiemu rozwiązaniu nie tylko nie popełnisz wielu błędów, ale wykorzystasz wszystkie możliwe szanse! Warto zaznaczyć, iż tego typu audyt bardzo często opiera się na materiałach, których nie można sprawdzić przez dostępne narzędzia- niezbędna jest samodzielna weryfikacja niektórych elementów.
Nie ma narzędzia, które na podstawie makiety strony potrafiło by określić szanse i zagrożenia, dlatego taki audyt należy zlecić specjalistom lub wykonać samodzielnie. Pamiętaj, że poprawne przeprowadzenie audytu SEO podczas tworzenia strony może ustrzec ją przed wieloma późniejszymi problemami.
W tym przypadku audyt SEO nakierowany jest przede wszystkim na kwestie techniczne, które właściciel strony internetowej może wykorzystać „od razu” bądź w późniejszym terminie np. po pierwszych działaniach promocyjnych. Choć wykonanie audytu może wydawać się nieco problematyczne dla właściciela nowo powstałej witryny, jednak warto go przeprowadzić, gdyż może wpłynąć pozytywnie na planowane działania promocyjne w internecie.
Audyt nowo stworzonej strony możesz wykonać też samodzielnie wykorzystując m.in. ten artykuł bądź stosując specjalne narzędzia do audytowania stron.
Audyt, który największe zastosowanie znajduje w momencie zmian dotyczących wyglądu lub funkcjonalności strony www. Bardzo często zmieniana jest ogólna struktura witryny na bardziej odpowiednią względem branży i oferty firmy. Możliwa jest także zmiana domeny strony bądź integracja kilku serwisów w jeden. Głównym celem tego rodzaju audytu jest wskazanie szans i zagrożeń a także słów i fraz kluczowych, które warto zastosować, aby zdobyć wyższe pozycje w Google. Pamiętaj jednak, iż w tym przypadku audyt stanowić będzie analizę danego fragmentu strony. Możesz wykonać go na własną rękę lub wykorzystać w tym celu dedykowane narzędzia.
Zdarza się, że przez nieprzemyślane decyzje strona www zostaje ukarana. Mowa tutaj m.in. o karach za treści czy linki przychodzące. W tej sytuacji audyt ma za zadanie eliminację problemu np. przygotowanie pliku do specjalnego narzędzia do zrzekania się linków, diagnostyka strony internetowej lub likwidacja źródła i rezultatów włamania.
Zazwyczaj zmiana osoby/ agencji zajmującej się pozycjonowaniem wiążę się z koniecznością sprawdzenia wcześniejszych działań SEO. Co istotne? Chodzi tutaj szczególnie o weryfikację, czy stosowana do tej pory strategia była odpowiednia a także czy była planowana na dłuższy okres czasu. W tej sytuacji audyt SEO polega przede wszystkim na analizie konkurencji oraz widoczności strony internetowej w Google. Audyt przeprowadzany w tym przypadku jest najczęściej bardzo kompleksowy. Mimo, iż w wielu innych przypadkach również można wykonać kompleksowy audyt, jednak właśnie w tym jednym jest on mocno wskazany!
Jeśli wiesz już, czym jest audyt SEO- pora, aby dowiedzieć się kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania! Po pierwsze analiza jest przeprowadzana przed rozpoczęciem pozycjonowania bądź optymalizacji strony. To jeden z głównych powodów, przez który wyłącznie profesjonalne agencje zajmują się przygotowaniem audytu. Poza tym, to również bardzo dobre rozwiązanie, gdy pojawiają się problemy z działaniem strony internetowej, które objawiają się np. mniejszym ruchem organicznym lub wolniejszym ładowaniem się podstron. Uwaga! To może być to pierwszy sygnał świadczący o awarii lub popełnionych błędach. W tej sytuacji bardzo pomocny będzie audyt SEO, dzięki któremu dowiesz się w jakim konkretnie obszarze występuje najwięcej problemów.
to lista najbardziej istotnych momentów, w których przeprowadzamy audyty:
Audyt SEO polega na analizie strony internetowej pod kątem technicznym. Dzięki niej zyskasz cenne informacje m.in. co warto zmienić, aby skutecznie zoptymalizować działanie witryny. Czy wiesz, że możesz sprawdzić, czy Twoja strona działa poprawnie bez konieczności jej poprawiania na własną rękę? Jest to możliwe, jeśli korzystasz z usług doświadczonych specjalistów SEO. Warto zaznaczyć, iż audyt SEO przeprowadzany jest nie tylko na stronie internetowej, ale jego zadaniem jest również ocena działań podjętych na zewnątrz. Tym sposobem, otrzymany obraz jest bardziej precyzyjny, a w dodatku bardzo przydatny w trackie pozycjonowania.
Choć nie ma jednego szablonu dla audytu SEO strony, jednak najczęściej jest to dokument tekstowy, przypominającym swym wyglądem książkę. Zawiera on nie tylko spis treści, ale także wyjaśnienia, ilustracje oraz wiele innych rozwiązań. Raport audytowy zazwyczaj obejmuje w swoim zakresie dwie kategorie: one- site i off- site:
Na końcu audytu znajduje się podsumowanie oraz cennik z zakresem usług (o ile jest on nastawiony na sprzedaż).
Tzw. backlinki (odnośniki w formie tekstu) to jedne z najistotniejszych czynników zewnętrznych. W tym przypadku treść dotyczy określonej branży lub oferty, a co najważniejsze kieruje do Twojej strony internetowej. Pamiętaj, iż dla Google największe znaczenie ma jakość linków a nie ilość! Dodatkowo audyt SEO dokonuje również analizy profilów w social mediach, reklam, ruchu e- mailowego a także płatnego wyszukiwania.
Powinieneś wiedzieć, że wewnętrzne czynniki są mocno powiązane ze strukturą strony internetowej- dotyczy to zwłaszcza poruszania się po witrynie i szybkości przepływu informacji. To właśnie w tym przypadku analiza wskaże siłę linkowania wewnętrznego, obecność różnych nagłówków, meta danych, współczynnik odrzuceń czy budowę adresów URL. To skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci wykryć np. błąd 404.
Co więcej? Czynniki wewnętrzne obejmują w swoim zakresie również indeksowanie i renderowanie (działania mające wpływ na komunikację z robotami Google). Dlatego audyt SEO pozwoli dokładnie przeanalizować obecność plików „robots.txt” oraz „sietmap.xml.” Poza tym, duże znaczenie odgrywa także JavaScript SEO.
Wykonując audyt SEO zdobędziesz wiele cennych informacji m.in. jakie słowa kluczowe są najczęściej wykorzystywane na Twojej stronie internetowej, czy występują we właściwej liczbie lub na jakich podstronach zostały umieszczone. To niezwykle ważne zarówno z punktu widzenia pozycjonowania strony, jak i dla większej rozpoznawalności w internecie oraz wyników organicznych.
Treść stanowi podstawowy element audytu SEO! W szczególności analizie podlega unikalność oraz dopasowanie do konkretnych fraz kluczowych. Ponadto, otrzymasz informacje na temat ilości znaków na określonych podstronach. Pamiętaj- im większa liczba tekstów, tym łatwiejsze dodawanie kolejnych fraz kluczowych oraz lepsza ocena przez roboty Google.
Jeśli chodzi o czas trwania audytu SEO, jest on uzależniony od wielkości i złożoności audytowanej strony www. W przypadku małej lub średniej firmy jest to okres od kilku dni do kilku tygodni. Z kolei większe firmy posiadające bardziej rozbudowane strony, a co za tym idzie również duże ilości treści muszą liczyć się z dłuższym czasem oczekiwania, który może sięgać miesiąca a nawet kilku.
Zastanawiasz się czy można uzyskać audyt bezpłatnie? Jest to możliwe, jednak w bardzo sporadycznych przypadkach. Możesz np. spotkać specjalistów SEO czy agencje, które organizują specjalne akcje promocyjne, aczkolwiek znacznie szybciej będzie nauczyć się samodzielnego audytowania strony. O czym warto pamiętać? Darmowy audyt SEO wykonywany przez początkującego specjalistę może zawierać wiele błędów m.in. złe zalecenia i wnioski. Reasumując taki audyt może spowodować więcej złego niż dobrego!
Standardowy audyt kosztuje najczęściej w przedziale od 500 do 2000 zł. Cena obejmuje w swoim zakresie ilość czasu, jaką specjalista musi poświęcić na analizę witryny oraz wszystkich innych czynników, jakie są z nią związane. Koszt audytu zależy też od wielkości strony, a wielkość danej strony określa się na podstawie ilości podstron oraz widoków podstron, czyli strony głównej, kategorii, produktów. Owszem można znaleźć także audyty, które kosztują nawet kilkanaście tysięcy złotych, jednak są to zazwyczaj bardzo szczegółowe i rozbudowane analizy, które dokładnie badają dany element strony. Oto przykładowe ceny audytów SEO:
Podczas samodzielnego audytu SEO należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników:
Narzędzia, które możesz wykorzystać do przeprowadzenia audytu SEO to m.in.:
Jednym z głównych celów audytu jest skuteczna pomoc firmie, a w szczególności jej stronie internetowej w poprawieniu jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Jednak, ostateczne wyniki audytu SEO zależą w znacznej mierze od sposobu analizy. Niektóre z nich dostarczają istotnych danych, z kolei inne nie.
O czym warto pamiętać? Otóż, audyt SEO nie rozwiązuje problemów, lecz przedstawia zadania, które należy wykonać w celu zwiększenia potencjału strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Działań SEO nie wykonuje się z dnia na dzień, gdyż wymagają one sporej ilości czasu, wysiłku i zaangażowania. Kompleksowo wykonany audyt powinien sprawić, że znacznie zwiększy się nie tylko sprzedaż, ale także ruch organiczny. Powinieneś uzbroić się w cierpliwość, ponieważ nie jest to proces natychmiastowy, a oczekiwane efekty mogą pojawić się po wielu miesiącach. Warto jednak zaczekać, gdyż dostosowanie się do wytycznych audytu SEO z czasem z pewnością przyniesie pozytywne rezultaty!
Wśród największych korzyści po przeprowadzonym audycie SEO znajdują się:
Przedstawiamy najczęściej popełniane błędy w trackie realizacji audytu SEO:
Choć słowa kluczowe w tytule strony wpływają na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, jednak ich zbyt duże zagęszczenie może spowodować odwrotny efekt od oczekiwanego m.in. problemy związane z pozycjonowaniem strony internetowej.
Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja witryna była prawidłowo indeksowana, zadbaj o poprawną czytelność wszystkich informacji znajdujących się na Twojej stronie.
Jeśli opis strony znajdujący się w meta tagu bądź kodzie HTML nie jest właściwy, może niepotrzebnie wprowadzić w błąd użytkownika.
Nie linkuj do swoich stron przy pomocy anchor text, ponieważ nie opisuje on w odpowiedni sposób zawartości.
Zduplikowana treść może sprawić, że wyszukiwarki będą indeksować te same strony więcej niż raz bądź nie będą indeksować wcale. To z kolei może doprowadzić do wykluczenia Twojej witryny z wyników wyszukiwania.
Posiadanie na swojej stronie nieprawidłowych linków może spowodować błędy i sprawić, że wyszukiwarki nie będą mogły indeksować istotnych stron w Twojej witrynie.
Ważne! Pamiętaj, aby przed wykonaniem audytu SEO zastanowić się, co sprawia największy problem na Twojej stronie www. Aby uniknąć problemów najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług doświadczonych specjalistów/ agencji SEO.
Zadanie właściwych pytań pozwoli Ci zdobyć cenne wskazówki dotyczące problemów ze stroną, a co najważniejsze podjąć odpowiednie działania w celu ich rozwiązania. Przed zleceniem audytu SEO warto zapytać m.in. o to:
Podsumowując, nie warto bagatelizować tego, jak bardzo duże znaczenie mają audyty SEO! Profesjonalnie i kompleksowo przeprowadzony audyt pomoże Ci ustalić, jak skutecznie podejść do pozycjonowania witryny. Wykonuj je regularnie, a Twoja strona internetowa bez wątpienia na tym skorzysta!