Anchor tekst – co to jest i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Anchor tekst – co to jest i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu

Anchor tekst – co to jest i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Anchor tekst to słowo bądź wyrażenie, które jest używane w linkach prowadzących do innych stron internetowych. Stanowi on istotny element pozycjonowania SEO, gdyż podpowiada wyszukiwarkom, jakie słowa kluczowe są związane z linkowanymi stronami. Jednak jeżeli chcesz budować linki z korzyścią dla własnej witryny, po pierwsze musisz zrozumieć, czym tak naprawdę jest anchor tekst oraz w jaki sposób go wykorzystać w pozycjonowaniu strony.

Anchor – co to jest?

Najprościej mówiąc, anchor to tekst linka. Użytkownik, który klika w niego zostaje przekierowany na inną stronę internetową bądź inną podstronę tej samej witryny. Nie bez znaczenia pozostaje angielskie znaczenie słowa „anchor”, które oznacza kotwicę. Można bowiem stwierdzić, że anchor w pewnym stopniu zakotwicza link w konkretnym fragmencie tekstu czy strony www. To właśnie dzięki niemu buduje się sieć powiązań, dzięki której możliwe jest wygodne surfowanie w sieci. Ponadto, pozwala również robotom Google lepiej zrozumieć zależności jakie występują pomiędzy poszczególnymi treściami oraz stronami.

Rodzaje anchor tesktów

Anchory można podzielić na kilka rodzajów:

  • Exact match – linki, których tekst zawiera odpowiednio dopasowaną frazę kluczową, na którą pozycjonowana jest linkowana strona. Należy przy tym zaznaczyć, iż jest to rodzaj sprzedażowych anchorów, których nie można używać zbyt często, ponieważ ich nadmierna liczba może zostać uznana przez Google za spam
  • Partial match – anchor półsprzedażowy, który zawiera rozbudowaną bądź gramatycznie odmienioną wersję frazy kluczowej. To rozwiązanie bezpieczniejsze, ponieważ jest bardziej naturalne
  • Zero match – w treści linka znajduje się wyrażenie, które zachęca użytkownika do podjęcia określonej czynności np. „kliknij tutaj”
  • Anchor brandowy – link zawierający nazwę firmy, marki bądź strony internetowej do której odsyła. Pomaga budować wizerunek i rozpoznawalność wśród użytkowników internetu
  • Adres URL – anchorem jest w tym przypadku cały link prowadzący do strony internetowej

Anchor tekst i jego znaczenie w SEO

Czy wiesz, że każdy link anchor ma duże znaczenie dla Twojej strony internetowej? Wpływa on nie tylko na doświadczenie internautów Twojej strony, ale również na jej pozycję w rankingu Google.

Linkowanie wewnętrzne – rola anchorów

Poprzez linkowanie wewnętrzne boty Google’a potrafią lepiej zrozumieć strukturę Twojej witryny. Dzięki podlinkowaniu nowych treści na np. w starych artykułach, roboty znacznie szybciej na nie trafią i dodadzą je do indeksu wyszukiwarki Google. Co istotne? Nie ma również konieczności powielania informacji – wystarczy, że podlinkujesz je wykorzystując odpowiedni anchor tekst na nowych podstronach. Jeśli internauta będzie chciał dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat, kliknie w link.

Warto podkreślić, iż odpowiednio przemyślane linkowanie wewnętrzne poprawia również UX strony. Dzięki niemu użytkownicy spędzą więcej czasu na Twojej stronie internetowej, a współczynnik odrzuceń będzie znacznie mniejszy.

Zadanie anchorów w linkowaniu zewnętrznym

Linkowanie zewnętrzne to inaczej odsyłanie internauty poza daną domenę. W tej sytuacji anchor jest częścią strategii link buildingowej. Pozyskując linki zwrotne z wartościowych stron, autorytet Twojej domeny znacznie wzrośnie w oczach wyszukiwarki Google. Dodatkowo jeżeli zadbasz o właściwy dobór anchor tekstów, dasz wskazówki robotom na jakie konkretnie frazy wyszukiwarka powinna wyświetlać Twoją witrynę.

Anchor tekst w pozycjonowaniu SEO – najlepsze praktyki

Aby móc uzyskać jak najlepsze wyniki w pozycjonowaniu, przestrzegaj następujących zasad dotyczących anchor tekstu:

  • używaj naturalnych słów kluczowych – anchor tekst powinien zawsze zawierać naturalny słowa kluczowe, które nawiązują do tematu witryny, do której linkuje
  • stosuj konkretne słowa kluczowy – anchor tekst powinien być konkretny i zawierać słowa kluczowe, które związane są z tematem strony, do której linkuje
  • używaj unikalnych anchor tekstów – anchor tekst powinien być unikalny oraz nie powielany na innych stronach www
  • stosuj zwięzłe anchor teksty – anchor tekst powinien być możliwie jak najkrótszy i zawierać najważniejsza słowa kluczowe
  • używaj anchor tekstów, które są zgodne z tematem Twojej strony – anchor tekst powinien być zgodny z tematem strony, do której linkuje
  • stosuj anchor teksty zgodne z zasadami Google – anchor tekst powinien być zgodny z zasadami Google, które dotyczą linkowania

Anchor tekst – wady i zalety

Zalety:

  • stanowi skuteczne narzędzie do budowania linków, które są istotnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie witryn w wyszukiwarce
  • może być stosowany do tworzenia linków do stron zewnętrznych, a co za tym idzie może zwiększyć ruch na stronie
  • może być wykorzystywany do tworzenia linków do stron wewnętrznych, co może spowodować wzrost widoczności strony w wyszukiwarkach
  • może być używany do tworzenia linków do stron zewnętrznych, co może zwiększyć zaufanie do strony internetowej

Wady:

  • może być stosowany do tworzenia linków do witryn niskiej jakości, co może wywrzeć negatywny wpływ na proces pozycjonowania strony
  • może być wykorzystywany do tworzenia linków do stron, które zawierają treści niezgodne z polityką Google, co może spowodować dotkliwe kary dla strony internetowej
  • może być używany do tworzenia linków do stron, które zawierają treści niezgodne z polityką bezpieczeństwa, co może skutkować karą dla strony internetowej
  • może być używany do tworzenia linków do witryn zawierających treści niezgodne z polityką prywatności, co również może skutkować karą dla strony internetowej

Reasumując, anchor tekst stanowi część skutecznej strategii pozycjonowania. Nie warto lekceważyć tego aspektu optymalizacji. Wykorzystaj więc wiedzę zdobytą w praktyce, przygotuj swoją listę anchorów, zarówno do linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Zbuduj sieć powiązań na własnej stronie i popraw jej widoczność w sieci.

Darmowa konsultacja