Analiza SWOT sklepu internetowego – do czego służy?

Analiza SWOT sklepu internetowego - do czego służy

Analiza SWOT sklepu internetowego – do czego służy?

Prowadzisz własny sklep internetowy? Jeśli tak, to z pewnością zależy Ci na tym, aby sukcesywnie zwiększać w nim sprzedaż. Jednak, aby móc robić to efektywnie, należy wiedzieć jakie konkretnie czynniki wpływają na to, iż biznes rozwija się, a jakie zatrzymują go w miejscu. Bardzo przydatna w tym celu jest analiza SWOT. Czym jest, jak ją przeprowadzić i co jeszcze warto o niej wiedzieć? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym poradniku. Serdecznie zapraszamy!

Ogólna charakterystyka analizy SWOT

Prostym językiem mówiąc, analiza SWOT to jeden ze sposobów analizy strategicznej, która okazuje się bardzo przydatną w marketingu. To rodzaj analizy, która od wielu lat wykorzystywana jest przez różne podmioty i cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Zastanawiasz się, co oznacza skrót SWOT? Otóż, kryją się pod nim, zarówno mocne, jak i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla danej firmy. Metoda ta często porównywana jest z analizą słabych i mocnych stron. Jednak w rzeczywistości jest ona rozszerzona o szanse oraz ewentualne zagrożenie, jakie czekają dane przedsiębiorstwo. Co konkretnie oznaczają poszczególne litery?

  • S – strenghts – najprościej mówiąc to wszystkie atuty, które wyróżniają firmę od konkurencji na rynku. Może to być m.in. nowoczesność, zaplecze logistyczne, zasoby ludzkie czy wysoki budżet
  • W – weakness – słabe strony przedsiębiorstwa. Cechy firmy, które najczęściej stanowią mniejszy lub większy problem w jej funkcjonowaniu. Wśród tych problemów można wymienić np. niski budżet lub słabą infrastrukturę
  • – opportunities – szanse, wszystkie czynniki zewnętrzne, które mogą wywierać pozytywny wpływ na rozwój danej firmy. Ich źródłem mogą być np. aspekty polityczne, prawne czy środowiskowe
  • T -threats – zewnętrzne uwarunkowania, które mogą w sposób negatywny oddziaływać na przedsiębiorstwo. Przykładem takich uwarunkowań może być m.in. zmiana w systemie podatkowym, czy klęski żywiołowe

Analiza SWOT – zastosowanie

Analiza SWOT często wykorzystywana jest jako biznesplan. To szczególnie powszechne rozwiązanie wśród młodych firm. Tego typu analiza może być świetnym dodatkiem do dokumentów, jakie należy złożyć, aby uzyskać dotację na podjęcie działalności gospodarczej. Ponadto, analiza stanowi również świetnie rozwiązanie, gdy przedsiębiorstwa już istnieją – wówczas pomaga wyznaczyć odpowiedni kierunek działań pod względem zmieniających się warunków na rynku. Wskazuje na kluczowe dla firmy czynniki oraz nakierowuje działania. Często pomaga także znaleźć przyczyny niepowodzenia oraz rozwiązywać problemy.

Poprawne wykonanie analizy SWOT, czyli jakie?

Jeżeli chcesz poznać mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, powinieneś skorzystać z wszystkich danych oraz ogólnie zebranej wiedzy na temat firmy. Dlaczego? Pamiętaj, że każdy taki element może być mocną lub słabą stroną Twojego biznesu. Najlepszym rozwiązaniem jest ocenianie każdego elementu po kolei oraz przypisywanie do konkretnej grupy. Zatem, co może stanowić mocną lub słabą stronę firmy?

  • ubogi lub bogaty asortyment
  • dobre lub złe warunki dostawy
  • przyjazna lub nieprzyjazna polityka zwrotów
  • rozbudowany bądź ograniczony wybór form płatności
  • nowoczesna i przejrzysta lub źle zbudowana strona internetowa

Przeprowadzając analizę SWOT niezbędne jest również przemyślenie wszystkich szans oraz ewentualnych zagrożeń. Szansą może być m.in. systematycznie zwiększające się zainteresowanie określonymi produktami bądź usługami. Z kolei zagrożeniem, pojawienie się na rynku nowej firmy konkurencyjnej, która może stanowić zagrożenie dla Twojego przedsiębiorstwa.

Precyzyjna i szczegółowa analiza SWOT może przynieść swojej firmie wiele korzyści i podnieść zainteresowanie nią. Pamiętaj, że powinna być wykonywana regularnie. To świetne rozwiązanie, które pomoże uniknąć wielu rozczarowań oraz pułapek. Mimo, że możesz wykonać ją samodzielnie pamiętaj jednak, iż nie jest to koniecznością. Możesz skorzystać z usług specjalistów COOLONE, którzy zajmują się tym na co dzień. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, skontaktuj się z nami. Zapraszamy!

Darmowa konsultacja